AddToAny

Nordkapps TØFFESTE så langt

Knuste insekter på frontruta vitner om at Nordkapp har lansert en styrehusbåt med fart. Vi prøvekjører Nordkapp 905 Gran Coupe.
Vi ligger i fem knop på vei ut fra havna i Strømstad. Det er her, på Sveriges vestkyst nær Nordkapps hovedkvarter i Østfold, 905 Gran Coupe vises for første gang for skandinaviske journalister. På hekken står to totaktere på til sammen 400 hestekrefter. Vi er blitt fortalt at da båten første gang ble testkjørt av produsenten var det med 600 hestekrefter. Toppfarten ble den gangen målt til 57 knop.
- Med enda noen finjusteringer tror jeg at den kunne klart 60, sier Espen Thorup, som er med på vår lille prøvetur.

BEHAGELIG FART
Som båtens designer kjenner Thorup båten bedre enn noen andre. Designeren sitter til rors. Han kjører et par hundre meter ekstra ut av femknopssonen før han gir gass. Politiet i Strømstad er kjent for lasermåling fra vannscooter.
Thorup gir gass. Nyheten fra Nordkapp akselererer behagelig. Før vi vet ordet av det ligger vi i 40 knop. Vi merker knapt at båten nærmer seg 50 knop. Det føles som 30. Hvor fort det egentlig går merker vi på akterdekket når vi skal ta noen bilder fra utsiden og får fartsvinden i fleisen.
Med skyvedøra akter luk
Gå til mediet

Flere saker fra Båtmagasinet

Selvsagt skal ikke Båtmagasinet forkludre den store gleden over å ha et hendig redskap som gjør det lett å hale en hummerteine over ripa.
Båtmagasinet 27.09.2023
Oppdatering siden saken gikk i trykk med Båtmagasinet 8-2023: Ripple Boats var tilstede under Cannes Yachting Festival og der sa de til Båtmagasinet at de hadde mottatt god respons og mye interesse, både blant bransje og publikum. 26.
Båtmagasinet 27.09.2023
- Vi har hatt et samarbeid med Norboat i mange år, men vi har sett at markedsutviklingen er mer krevende enn før som følge av den makroøkonomiske utviklingen som påvirker forbrukernes atferd og handlemønster.
Båtmagasinet 27.09.2023
Alle luker og koøyer om bord som kan åpnes og lukkes, og som har gummipakninger som tetning, bør få et minimum av vedlikehold. Fremfor alt bør pakningene holdes vedlike.
Båtmagasinet 27.09.2023
Går du til anskaffelse av helt ny båt, vet du av erfaring at det alltid er noe som ikke virker som det skal. For oss som bare bruker båten i fritiden er det som regel ikke noe problem å vente litt på nye deler fra forhandleren.
Båtmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt