Finansfokus
12.03.2024
Bankbransjen renner over av penger om dagen. Totalt hadde de norske bankene et resultat på 88,5 milliarder kroner etter skatt. Aller best leverer SpareBank 1 Nord-Norge (SNN), som også er Nordens mest lønnsomme bank.
ROMSØ: Med en gjennomsnittlig egenkapitalavkastning på 15,6,9 prosent per år i perioden 2019-2023 er SNN Norges mest lønnsomme bank. Dette viser tall Finansfokus har innhentet. Banken selv har en analyse fra Spare-Bank 1 Alliansen som viser at SNN faktisk også er Nordens mest lønnsomme bank. Det er nordlendingene selvfølgelig godt fornøyde med.
- Vi har stadig mer konsentrert oss om kjernevirksomheten, samtidig som vi er opptatt av å utvikle oss hele tiden. Næringen har gått veldig godt de senere år og vi har gode resultater, på lik linje med andre bransjer. At vi hevder oss i toppen i finans er veldig hyggelig. Det viser at vi lykkes med den harde og målrettede jobben vir gjør, sier konsernsjef Hanne Karoline Kræmer.
Men før vi får høre mer om hvordan SNN har kapret lønnsomhetstronen, spoler vi tilbake noen år. I 2015 var SNN en bred bank, som på langt nær var Norges mest lønnsomme. Det virket som om banken ikke helt visste hva den ville være. De hadde eget kontor i Oslo, interesser i en bank i Russland og fokus på mange ting. Kanskje kjernevirksomheten ble litt glemt? Noe måtte gjøres. Treet måtte beskjæres for å kunne vokse seg sterkt.
- Vi kuttet alt utenom kjernevirksomheten og satte et sterkt fokus på kundene og kundeporteføljen. Målet var å sikre at vi hadde de rette, gode kundene, som bidro til lønnsomhet og inntjening over tid. Det fokuset har vi beholdt, sier Bengt Olsen, konserndirektør økonomi og finans.
I 2020-2021 la SNN også ned halvparten av filialene. 36 kontorer ble til 15. Det ble naturlig nok litt støy i mediene, men Olsen mener de har sitt på det tørre.
- Før vi la ned, kunne 98 prosent av kundene våre nå et bankkontor innenfor en time. Nå er fasiten 95 prosent. Konsekvensene for kundene var marginale. Det ble noe mer reisetid for noen få. Vi fikk frigjort ressurser til å styrke de gjenværende kontorene, og nå har vi 15 finanssentre rundt om i Nord-Norge. Der har vi hele produktspekteret, og kundene får dekket alle sine finansielle behov, sier han.
SATSING PÅ BM
Olsen beskriver en jevn og god vekst på personmarkedet, der de har tatt markedsandeler mot konkurrentene. På bedriftsmarkedet (BM) har veksten derimot vært stor.
- Vi har hatt en bevisst satsing på BM for å opprettholde veksten og å dra nytte av at det nordnorske næringslivet i snitt er mer lønnsomt enn i resten av landet.
Fiskeri og havbruk har gjort det godt, i tillegg til kraft og industri. I tillegg har vi en forholdsvis stor offentlig sektor som har mange tjenesteleverandører i regionen. Vi ser også en økt satsing på forsvaret. Totalt sett har det gått godt i Nord-Norge, sier Olsen, og peker på lokal tilstedeværelse som en suksessfaktor.
- PM er veldig generisk, og disse tjenestene er ikke like avhengig av lokal tilstedeværelse. På BM er det mye viktigere med nærhet til kundene. I tillegg handler det om lokalkunnskap og å kjenne kunden, miljøet, markedet og forutsetningen for å lykkes. Det gir et fortrinn når vi skal regne risiko og pris.
Dette kapitaliserer vi på. Vi klarer neppe å oppnå bedre marginer enn konkurrentene, men vi opplever stor grad av lojalitet. Å beholde kunder er lønnsomt, sier finansdirektøren.
- Hvordan er konkurransesituasjonen i landsdelen?
- I de store byene og tettstedene er konkurransen akkurat like tøff som i resten av landet. Vi konkurrerer med sterke lokale sparebanker på de større stedene, i tillegg til Danske Bank, Nordea, Handelsbanken og DNB. D
Gå til mediet- Vi har stadig mer konsentrert oss om kjernevirksomheten, samtidig som vi er opptatt av å utvikle oss hele tiden. Næringen har gått veldig godt de senere år og vi har gode resultater, på lik linje med andre bransjer. At vi hevder oss i toppen i finans er veldig hyggelig. Det viser at vi lykkes med den harde og målrettede jobben vir gjør, sier konsernsjef Hanne Karoline Kræmer.
Men før vi får høre mer om hvordan SNN har kapret lønnsomhetstronen, spoler vi tilbake noen år. I 2015 var SNN en bred bank, som på langt nær var Norges mest lønnsomme. Det virket som om banken ikke helt visste hva den ville være. De hadde eget kontor i Oslo, interesser i en bank i Russland og fokus på mange ting. Kanskje kjernevirksomheten ble litt glemt? Noe måtte gjøres. Treet måtte beskjæres for å kunne vokse seg sterkt.
- Vi kuttet alt utenom kjernevirksomheten og satte et sterkt fokus på kundene og kundeporteføljen. Målet var å sikre at vi hadde de rette, gode kundene, som bidro til lønnsomhet og inntjening over tid. Det fokuset har vi beholdt, sier Bengt Olsen, konserndirektør økonomi og finans.
I 2020-2021 la SNN også ned halvparten av filialene. 36 kontorer ble til 15. Det ble naturlig nok litt støy i mediene, men Olsen mener de har sitt på det tørre.
- Før vi la ned, kunne 98 prosent av kundene våre nå et bankkontor innenfor en time. Nå er fasiten 95 prosent. Konsekvensene for kundene var marginale. Det ble noe mer reisetid for noen få. Vi fikk frigjort ressurser til å styrke de gjenværende kontorene, og nå har vi 15 finanssentre rundt om i Nord-Norge. Der har vi hele produktspekteret, og kundene får dekket alle sine finansielle behov, sier han.
SATSING PÅ BM
Olsen beskriver en jevn og god vekst på personmarkedet, der de har tatt markedsandeler mot konkurrentene. På bedriftsmarkedet (BM) har veksten derimot vært stor.
- Vi har hatt en bevisst satsing på BM for å opprettholde veksten og å dra nytte av at det nordnorske næringslivet i snitt er mer lønnsomt enn i resten av landet.
Fiskeri og havbruk har gjort det godt, i tillegg til kraft og industri. I tillegg har vi en forholdsvis stor offentlig sektor som har mange tjenesteleverandører i regionen. Vi ser også en økt satsing på forsvaret. Totalt sett har det gått godt i Nord-Norge, sier Olsen, og peker på lokal tilstedeværelse som en suksessfaktor.
- PM er veldig generisk, og disse tjenestene er ikke like avhengig av lokal tilstedeværelse. På BM er det mye viktigere med nærhet til kundene. I tillegg handler det om lokalkunnskap og å kjenne kunden, miljøet, markedet og forutsetningen for å lykkes. Det gir et fortrinn når vi skal regne risiko og pris.
Dette kapitaliserer vi på. Vi klarer neppe å oppnå bedre marginer enn konkurrentene, men vi opplever stor grad av lojalitet. Å beholde kunder er lønnsomt, sier finansdirektøren.
- Hvordan er konkurransesituasjonen i landsdelen?
- I de store byene og tettstedene er konkurransen akkurat like tøff som i resten av landet. Vi konkurrerer med sterke lokale sparebanker på de større stedene, i tillegg til Danske Bank, Nordea, Handelsbanken og DNB. D