Transportarbeideren
21.11.2018
EU har foreslått at ekspressbussruter over 100 kilometer i luftlinje fritt kan etableres. Et høringsforslag fra samferdselsdepartementet om å sette grensa ved halvparten får Transportarbeiderforbundet til å riste på hodet. NHO er derimot storfornøyd.
I dag kan fylkeskommunene sette foten ned dersom de mener etableringen av planlagte ekspressbusser ødelegger for lokale bussruter, men større regioner vil gi de nye fylkeskommunene mulighet til å stoppe lengre ruter enn tidligere. Nå er det nemlig departementet selv som kan avgjøre om slike kommersielle ekspressruter kan etableres dersom de krysser fylkesgrensene. Nå blir det færre fylkesgrenser å krysse, men i stedet for å gi fylkeskommunene større mulighet til å behovsprøve kollektivtrafikken, vil regjeringen fjerne all behovsprøving av ekspressbussruter på mer enn 50 kilometer.
Vil ramme fylkeskommunale ruter
Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), er overrasket over at det kommer et forslag nå. Han sier rett ut at forslaget virker som en forskuttering av EUs forslag til ny mobilitetspakke. Den pakka sier derimot at det fritt kan etableres ekspressruter
Les opprinnelig artikkelVil ramme fylkeskommunale ruter
Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), er overrasket over at det kommer et forslag nå. Han sier rett ut at forslaget virker som en forskuttering av EUs forslag til ny mobilitetspakke. Den pakka sier derimot at det fritt kan etableres ekspressruter