Sykepleien
01.09.2019
Sykepleierstudenter i Tromsø og Hammerfest bruker nettsiden Praksisportalen når de skal forberede seg til praksisstudiene. I Praksisportalen får studentene blant annet møte en fiktiv pasient i et virtuelt pasientrom.
Etter fusjonen mellom Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Finnmark i 2013 ble sykepleierutdanningen utvidet til flere campuser. Vårt prosjekt «Kvalitet i praksisstudier» har vært et samarbeid mellom personer i fagmiljøene hos campus Hammerfest og campus Tromsø.
Bakgrunnen for prosjektet var mangefasettert, og prosjektet startet bredt ut. Vi ville styrke kommunikasjonen mellom utdanningsstedet og praksisstedet. Også nødvendigheten av å bedre overgangen fra teoriundervisning til praksisstudier for både studenter og praksisveiledere sto sterkt. Videre var det ønskelig å bidra til utvikling av digitale læringsressurser som kunne støtte denne overgangen.
En bieffekt var også at prosjektets arbeid kunne bidra til sykepleierundervisernes utvikling av pedagogisk kompetanse i bruk av digitale læringsressurser i begge fagmiljøene.
Gjennom en kartleggingsundersøkelse blant sykepleierstudentene (n = 107) ved de to campusene våren 2016 konkluderte prosjektgruppen med at fokuset for prosjektet skulle rettes mot forberedelsesfasen før praksisstudiene i grunnleggende sykepleie i kommunehelsetjenesten, første studieår.
SKAL FÅ KOMPETANSE
I gjeldende rammeplan for sykepleierutdanningen (1) er det beskrevet følgende:
«Formålet med veiledede praksisstudier er at studentene skal oppnå optimal yrkeskompetanse for å kunne møte pasientens og samfunnets behov for sykepleie som en del av et samlet behandlingstilbud» (1, s. 11).
I praksisstudier skal studentene utvikle sin kompetanse gjennom møter med pasienter. I ulike situasjoner vil de opparbeide kommunikasjonsferdigheter, øve på praktiske ferdigheter og ta del i et praksisfellesskap (2). Veiledning og vurdering av praksisstudiene gjennomføres mellom sykepleierstudentene, praksisveilederen og læreren fra utdanningsinstitusjonen (3). Disse aktørene har også vært
utgangspunktet i utformingen av den digitale læringsarenaen Praksisportalen.
HVA ER PRAKSISPORTALEN?
Praksisportalen er en nettside med muligheter for fleksible læringsforløp med fire moduler som har ulikt fokus (se QR-kode). Visuelle virkemidler som videoforelesninger, videosnutter med fiktive eksempler og et virtuelt pasientrom etterfølges av refleksjonsspørsmål og oppgaver. Helheten i de ulike modulene skal bidra til en god forberedelse for sykepleierstudenten i første studieår på ulike plan.
Digitale læringsarenaer er ikke nytt i utdanningssammenheng. Ett eksempel kommer fra England, hvor en liknende nettstøttet ressurs hadde som formål å «sette i gang» studentene i deres praksisstudier (4). Vi er ikke kjent med liknende digitale læringsressurser ved sykepleierutdanninger i Norge, men det er mulig at det finnes liknende ressurser i lukkede læringsarenaer ved utdanningsinstitusjonene. At Praksisportalen er fleksibel og åpen, har vært av stor betydning for prosjektgruppen - både med tanke på praksisveilederens tilgang til læringsinnholdet, men også for å bidra til økt delingskultur på tvers av utdanningsinstitusjonene.
Å bruke digitale verktøy i kombinasjon med tradisjonell veiledning og undervisning ansikt-til-ansikt, omtales ofte som
blended learning (5). Blended learning innebærer at man på ulikt vis kan bruke digitale arenaer i forberedelser, underveis og etter fysiske veiledningsmøter. Praksisportalen med sin åpne og fleksible utforming kan brukes i en blended learning-tilnærming på ulike vis, og vi vil beskrive konkrete eksempler.
HVORDAN BRUKE PORTALEN?
I praksisstudier vil mye av oppmerksomheten rettes mot å utvikle praktiske ferdigheter og samhandle med pasienten. Læring og mestring skjer gjennom å erfare ulike situasjoner og bruke erfaringene, for eksempel som utgangspunkt for ref
Gå til medietBakgrunnen for prosjektet var mangefasettert, og prosjektet startet bredt ut. Vi ville styrke kommunikasjonen mellom utdanningsstedet og praksisstedet. Også nødvendigheten av å bedre overgangen fra teoriundervisning til praksisstudier for både studenter og praksisveiledere sto sterkt. Videre var det ønskelig å bidra til utvikling av digitale læringsressurser som kunne støtte denne overgangen.
En bieffekt var også at prosjektets arbeid kunne bidra til sykepleierundervisernes utvikling av pedagogisk kompetanse i bruk av digitale læringsressurser i begge fagmiljøene.
Gjennom en kartleggingsundersøkelse blant sykepleierstudentene (n = 107) ved de to campusene våren 2016 konkluderte prosjektgruppen med at fokuset for prosjektet skulle rettes mot forberedelsesfasen før praksisstudiene i grunnleggende sykepleie i kommunehelsetjenesten, første studieår.
SKAL FÅ KOMPETANSE
I gjeldende rammeplan for sykepleierutdanningen (1) er det beskrevet følgende:
«Formålet med veiledede praksisstudier er at studentene skal oppnå optimal yrkeskompetanse for å kunne møte pasientens og samfunnets behov for sykepleie som en del av et samlet behandlingstilbud» (1, s. 11).
I praksisstudier skal studentene utvikle sin kompetanse gjennom møter med pasienter. I ulike situasjoner vil de opparbeide kommunikasjonsferdigheter, øve på praktiske ferdigheter og ta del i et praksisfellesskap (2). Veiledning og vurdering av praksisstudiene gjennomføres mellom sykepleierstudentene, praksisveilederen og læreren fra utdanningsinstitusjonen (3). Disse aktørene har også vært
utgangspunktet i utformingen av den digitale læringsarenaen Praksisportalen.
HVA ER PRAKSISPORTALEN?
Praksisportalen er en nettside med muligheter for fleksible læringsforløp med fire moduler som har ulikt fokus (se QR-kode). Visuelle virkemidler som videoforelesninger, videosnutter med fiktive eksempler og et virtuelt pasientrom etterfølges av refleksjonsspørsmål og oppgaver. Helheten i de ulike modulene skal bidra til en god forberedelse for sykepleierstudenten i første studieår på ulike plan.
Digitale læringsarenaer er ikke nytt i utdanningssammenheng. Ett eksempel kommer fra England, hvor en liknende nettstøttet ressurs hadde som formål å «sette i gang» studentene i deres praksisstudier (4). Vi er ikke kjent med liknende digitale læringsressurser ved sykepleierutdanninger i Norge, men det er mulig at det finnes liknende ressurser i lukkede læringsarenaer ved utdanningsinstitusjonene. At Praksisportalen er fleksibel og åpen, har vært av stor betydning for prosjektgruppen - både med tanke på praksisveilederens tilgang til læringsinnholdet, men også for å bidra til økt delingskultur på tvers av utdanningsinstitusjonene.
Å bruke digitale verktøy i kombinasjon med tradisjonell veiledning og undervisning ansikt-til-ansikt, omtales ofte som
blended learning (5). Blended learning innebærer at man på ulikt vis kan bruke digitale arenaer i forberedelser, underveis og etter fysiske veiledningsmøter. Praksisportalen med sin åpne og fleksible utforming kan brukes i en blended learning-tilnærming på ulike vis, og vi vil beskrive konkrete eksempler.
HVORDAN BRUKE PORTALEN?
I praksisstudier vil mye av oppmerksomheten rettes mot å utvikle praktiske ferdigheter og samhandle med pasienten. Læring og mestring skjer gjennom å erfare ulike situasjoner og bruke erfaringene, for eksempel som utgangspunkt for ref