Politiforum
30.10.2023
Vi hører om brødre og fettere som forventes å følge familiens jenter med argusøyne for å vokte familiens ære. Men hva hvis disse guttene ikke ønsker å være bærere av denne kontrollen? Hva kan politiet gjøre?
Som politikontakt og forebyggende risikoanalytiker i partner- og æresvoldsaker, var det lærerikt å ta videreutdanning i kulturforståelse og mangfold på Politihøgskolen (PHS), som jeg fullførte i februar i år med en fagoppgave som hadde relevans for mitt daglige virke. Jeg tok for meg følgende problemstilling:
Unge krysskulturelle gutter som ufrivillig forventes å utøve negativ sosial kontroll - kan politiet som hjelpeinstans bidra til at dette utøves mindre?
Både relevante begreper, identitetens plass og hvorfor negativ sosial kontroll utøves og må forstås, ble gjennomgått i oppgaven, men jeg vil i denne artikkelen ha fokus på politiets rolle og muligheter.
«Vi hører oftest at slike gutter kalles vanskelige gutter. La oss heller snakke om gutter som har hatt det vanskelig. Det er vår sak å fri dem ut av vanskelighetene og søke å skape normale kår for dem.»
Sitatet er hentet fra innledningsforedrag på Foldin offentlige verneskole i 1963, og omhandler de som ble omtalt som gutter med atferdsproblemer i etterkrigstiden. Dette var - tiden tatt i betraktning - etnisk norske gutter, oppvokst i et relativt homogent samfunn, med den kulturen og de tradisjonene som var i Norge på den tiden. Samtidig kunne dette også vært en beskrivelse av gutter oppvokst i et moderne, multikulturelt Norge anno 2023.
Kan man på dette grunnlaget anta at situasjonen den gang ikke er helt ulik som for de krysskulturelle guttene i dag?
«Jeg driter i det, je
Gå til medietUnge krysskulturelle gutter som ufrivillig forventes å utøve negativ sosial kontroll - kan politiet som hjelpeinstans bidra til at dette utøves mindre?
Både relevante begreper, identitetens plass og hvorfor negativ sosial kontroll utøves og må forstås, ble gjennomgått i oppgaven, men jeg vil i denne artikkelen ha fokus på politiets rolle og muligheter.
«Vi hører oftest at slike gutter kalles vanskelige gutter. La oss heller snakke om gutter som har hatt det vanskelig. Det er vår sak å fri dem ut av vanskelighetene og søke å skape normale kår for dem.»
Sitatet er hentet fra innledningsforedrag på Foldin offentlige verneskole i 1963, og omhandler de som ble omtalt som gutter med atferdsproblemer i etterkrigstiden. Dette var - tiden tatt i betraktning - etnisk norske gutter, oppvokst i et relativt homogent samfunn, med den kulturen og de tradisjonene som var i Norge på den tiden. Samtidig kunne dette også vært en beskrivelse av gutter oppvokst i et moderne, multikulturelt Norge anno 2023.
Kan man på dette grunnlaget anta at situasjonen den gang ikke er helt ulik som for de krysskulturelle guttene i dag?
«Jeg driter i det, je


































































































