
Barn leker på en annen måte når de er i naturmiljøer, miljøer med et rikt biologisk mangfold. Det viser Kari-Anne Jørgensens doktorgradsavhandling, som tar for seg naturmiljøets betydning for barnas erfaringer når barnehagen flytter sin virksomhet til naturdominerte landskaper og steder.
- Det å ta i bruk større områder, landskaper og steder, gir mange muligheter for lek og læring, sier Jørgensen. Hun er førsteamanuensis ved Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Fulgte 34 barn i nesten ett år
I arbeidet med doktorgradsavhandlingen fulgte Jørgensen 34 barn i alderen to til seks år ved to naturgrupper i en barnehage, gjennom ti måneder. Ved hjelp av deltakende observasjon, uformelle samtaler og fotografering, dokumenterte hun barnas atferd og erfaringer i møtet med ulike naturmiljøer.
Jørgensen mener det er stort behov for forskning på barns erfaringer og meningsskaping i naturen.
- Når vi har en praksis hvor barna er såpass mye ute i løpet av dagen, er det viktig at vi kjenner til hva som skjer der ute, sier hun.
Leken forandret seg
Bevegelse og utforsking er viktige element i barns lek, påpeker Jørgensen. Hun observerte blant annet at barnas lek endret seg vesentlig når de forflyttet seg fra lekeplassen og inn i skogen. Barna utnyttet det rike mangfoldet i naturen og de stadige forandringene som naturen