Bedre Skole
16.03.2018
Ingunn Marie Eriksens har skrevet ei bok som lander med full tyngde midt i det flerkulturelle klasserommet.
Analytisk og grundig drøfter hun spørsmålet om hvilken betydning etnisitet har for gruppedannelse og tilhørighet i den flerkulturelle skolen.
Som grunnlag for sin studie tilbrakte Eriksen en lengre periode i en klasse ved en videregående skole på østkanten i Oslo, «Skogbyen skole». Skolen og klassen var spesiell, forklarer Eriksen, det var en åpen «baseskole» med vekt på selvdisiplin og ansvar for egen læring, og majoriteten av elevene i klassen hadde innvandrerbakgrunn og var jenter. Like fullt mener Eriksen at hva som var spesielt med Skogbyen skole, kan fungere som et forstørrelsesglass for innsikt i generelle prosesser som forklarer hvordan etnisitet oppstår, hvilken betydning etnisitet har i skolen, for opplevelse av tilhørighet og hvordan man inntar skolen som elev.
Som grunnlag for å kunne forstå hva som skjer i klasserommet teoretiserer og avklarer Eriksen in
Gå til medietSom grunnlag for sin studie tilbrakte Eriksen en lengre periode i en klasse ved en videregående skole på østkanten i Oslo, «Skogbyen skole». Skolen og klassen var spesiell, forklarer Eriksen, det var en åpen «baseskole» med vekt på selvdisiplin og ansvar for egen læring, og majoriteten av elevene i klassen hadde innvandrerbakgrunn og var jenter. Like fullt mener Eriksen at hva som var spesielt med Skogbyen skole, kan fungere som et forstørrelsesglass for innsikt i generelle prosesser som forklarer hvordan etnisitet oppstår, hvilken betydning etnisitet har i skolen, for opplevelse av tilhørighet og hvordan man inntar skolen som elev.
Som grunnlag for å kunne forstå hva som skjer i klasserommet teoretiserer og avklarer Eriksen in


































































































