Første steg
11.12.2019
Vi ser en tendens til at enkelte forskere skaper et kunstig skille mellom det å være forskningsbasert og det å utøve faglig skjønn.
Jeg sitter i et lite konferanserom og overværer en parallellsesjon om språkarbeid i barnehagen. Det er spennende materiale forskerne presenterer.
Det er tre foredrag på rappen i slike parallellsesjoner. Ett av foredragene handler om samtalebasert lesing. En aktivitet som primært har som formål å bidra til å utvide barns språk og ordforråd. Et annet foredrag handler om hvorvidt barn blir lest for, for opplevelsens skyld. Altså et annet formål.
Forskningspresentasjonene er ryddige, men når det åpnes for diskusjon, er det noe som endres. Forskerne som studerer barns tilgang til leseopplevelser, har sett i sitt materiale at barn på en småbarnsavdeling ofte blir avvist når de tar initiativ til å bli lest for. Et eksempel er en gutt som gjentatte ganger prøver å få noen til å lese for seg, men som blir avvist fordi barna skal kle på seg å gå ut. Mot slutten av foredraget rekker en av forskerne i salen hånda i været og får ordet:
- Altså, jeg får helt vondt i magen. Er det virkelig sant at barna blir avvist på denne måten?
Mange nikker samtykkende og rister oppgitt på hodet. En professor rekker opp hånda, han har også noe på hjertet:
- Jeg tenker når jeg hører dette her, at det blir helt feil å snakk
Gå til medietDet er tre foredrag på rappen i slike parallellsesjoner. Ett av foredragene handler om samtalebasert lesing. En aktivitet som primært har som formål å bidra til å utvide barns språk og ordforråd. Et annet foredrag handler om hvorvidt barn blir lest for, for opplevelsens skyld. Altså et annet formål.
Forskningspresentasjonene er ryddige, men når det åpnes for diskusjon, er det noe som endres. Forskerne som studerer barns tilgang til leseopplevelser, har sett i sitt materiale at barn på en småbarnsavdeling ofte blir avvist når de tar initiativ til å bli lest for. Et eksempel er en gutt som gjentatte ganger prøver å få noen til å lese for seg, men som blir avvist fordi barna skal kle på seg å gå ut. Mot slutten av foredraget rekker en av forskerne i salen hånda i været og får ordet:
- Altså, jeg får helt vondt i magen. Er det virkelig sant at barna blir avvist på denne måten?
Mange nikker samtykkende og rister oppgitt på hodet. En professor rekker opp hånda, han har også noe på hjertet:
- Jeg tenker når jeg hører dette her, at det blir helt feil å snakk