Marit Sauge, bussjåfør i Oslo
Foreløpig venter vi på hva markedet kan levere. Alt er i prinsippet mulig.
Vibeke Harlem, markedssjef i Ruter
Det har vært testet små selvkjørende minibusser, men på lukkede områder eller med passiv fører om bord. Hittil har det nemlig ikke vært lovlig å sende kjøretøy på egenhånd ut i trafikken.
Slipper utviklingen løs
Men nå kan det tillates. Like før jul ble «Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy» vedtatt enstemmig i Stortinget. 1. januar 2018 trer loven i kraft. I henhold til den nye love kan det etter tillatelse gjøres unntak fra veitrafikklovens bestemmelser om fører i kjøretøyet.
- Til nå har lovverket, med sin forutsetning om en ansvarlig fører, satt begrensninger for utprøving av selvkjørende teknologi - og dermed også for videre utvikling, skriver en begeistret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i innlegg etter Stortingsvedtaket. Han framholder at teknologien er i rask frammarsj og vil få stor betydning.
Kommer i år
Dermed er det i prinsippet klart for å prøve ut alt som kan tenkes produsert av selvkjørende innretninger, fra små minibusser til store leddbusser.
Ruter, kollektivselskapet for Oslo og Akershus, har bestemt seg for å være i førersetet for buss uten fører. Allerede samme dag som loven var til første gangs behandling i Stortinget, la Ruter ut en Rfi-kunngjøring (Request for information) på den offentlige innkjøpsbasen Doffin. Der etterspør selskapet informasjon fra markedet foran videre anskaffelsesprosess.
- Nå kartlegger vi hva markedet er modent for. Ambisjonen er å ha et pilotprosjekt i gang på slutten av året, sier markedssjef Vibeke Harlem


































































































