I forslaget til ny utlendingsforskrift legges det også opp til at det skal bli enda enklere for ansatte fra tredjeland å fly inn og ut av Norge og på europeiske flygninger. - Vi advarer regjeringen mot konsekvensene av et slikt frislipp av arbeidskraft i norsk og europeisk luftrom, på bekostning av eksisterende arbeidsplasser. Når vi i tillegg kjenner til det strenge sikkerhetsregimet vi må forholde oss til, er det vanskelig å forstå at man i praksis åpner opp for å ansette personell fra tredjeland, helt uten noen som helst form for sikkerhetskontroll, sier Skjæggerud.
Parats svar på høringsbrev av 14. mars om presisering av utlendingsforskriften 1-1
1. Kort om Parat som Norges største organisasjon for flygende personell Parat organiserer ca. 3000 kabinansatte og piloter i Norge. Blant våre flygende medlemmer er det ansatte fra flyselskapene Norwegian, SAS, Widerøe, TUI og Thomas Cook med flere. Våre medlemmers arbeidshverdag og fremtid vil bli direkte berørt av de konsekvenser Arbeids- og sosialdepartementets (ASD) foreslåtte endringer vil kunne medføre.
2. Oppsummering av hovedinnholdet i vårt høringssvar Vår hovedkonklusjon er at endringsforslaget bygger på et utilstrekkelig og uforsvarlig grunnlag. Vi ber derfor ASD følge utredningsinstruksen 2-2 før det eventuelt fattes et politisk valg om å endre forskriften som foreslått.
Konkret ber vi ASD gjennomføre en forsvarlig utredning av endringsforslagets konsekvenser for det europeiske arbeidsmarked. Det må i den sammenheng klargjøres om endringen åpner for videre arbeid på internasjonale flygninger i Schengenområdet. Videre må det avklares hvilke konsekvenser endringen kan få for sikkerhetsnivået på våre og våre internasjonale avtaleparters flyplasser og flygninger.
Mulige endringer i utlendingsforskriften kan ikke vurderes eller gjennomføres uten at dette inngår i det mer helhetlige arbeid ASD selv viser til i sitt høringsbrev.
Det er også betenkelig og representerer et uheldig signal at et søksmålsvarsel fra en privat aktør på denne måten ser ut til å utgjøre den dominerende bakgrunnen for endringen.
3. O