Arkitektnytt
15.05.2019
- Dette skal ikke bare bli et sted for folk med tjukk lommebok med lyst på leilighet ved sjøen, sa byrådsleder Raymond Johansen under dagens pressekonferanse på Filipstad.
Anledningen for pressekonferansen på Filipstad er at kommune, tomteeiere og Statens Vegvesen har kommet frem til et kompromiss for videre utvikling et område som byrådslederen omtaler som «en av Oslos siste indrefileter».
Les mer- Nå gir vi fjorden tilbake til byens innbyggere, sier Johansen, stående foran Pushwagners veggmalerier på Skur 13, og legger til at Filipstad nå skal transformeres fra containerhavn til en helt ny bydel, som ved ferdigstilling vil være den siste biten i å gjøre Oslos havnepromenade til verdens lengste sammenhengende.
Den langvarige kampen om Filipstad strekker seg tilbake til begynnelsen av 2000-tallet, og har vært gjenstand for utallige debatter og forslag. I 2013 leverte Plan- og bygningsetaten (PBE) to forslag til hvordan containerhavnen vis-à-vis Tjuvholmen kunne utvikles, men det har vist seg vanskelig å oppnå politisk