Helsefagarbeideren
20.09.2022
Som pårørende savnet Kristil Erla Håland å få oppdateringer fra hjemmetjenesten. Slik fikk hun ideen til Jodacare.
- Jodacare startet fordi moren min fikk demens. Jeg var den som tok vare på henne i hverdagen - handle, ordne, putte medisiner i dosett, forteller Kristil Erla Håland.
Etter hvert kom hjemmetjenesten inn i bildet. Da fikk hun behov for å forbedre informasjonsutvekslingen, for moren kunne blant annet glemme at noen hadde vært hos henne den dagen. Det skjedde flere ganger. Da måtte Håland ringe og undersøke, og hver gang fikk hun bekreftet fra hjemmetjenesten at, joda, de hadde vært der tre ganger den dagen også.
Moren kunne også glemme om hun hadde spist. Eller hun kunne takke nei til mat, som datteren visste at hun kanskje ville ha spist om hun bare hadde fått litt selskap til maten. Hun bodde selv ti minutter unna og skulle gjerne ha visst, så kunne hun stukket en tur bortom den dagen.
Dessuten skulle hun ønske at de som besøkte moren også visste litt om henne, hvem hun er, hva hun liker. Som at hun egentlig kommer fra Færøyene og b
Gå til medietEtter hvert kom hjemmetjenesten inn i bildet. Da fikk hun behov for å forbedre informasjonsutvekslingen, for moren kunne blant annet glemme at noen hadde vært hos henne den dagen. Det skjedde flere ganger. Da måtte Håland ringe og undersøke, og hver gang fikk hun bekreftet fra hjemmetjenesten at, joda, de hadde vært der tre ganger den dagen også.
Moren kunne også glemme om hun hadde spist. Eller hun kunne takke nei til mat, som datteren visste at hun kanskje ville ha spist om hun bare hadde fått litt selskap til maten. Hun bodde selv ti minutter unna og skulle gjerne ha visst, så kunne hun stukket en tur bortom den dagen.
Dessuten skulle hun ønske at de som besøkte moren også visste litt om henne, hvem hun er, hva hun liker. Som at hun egentlig kommer fra Færøyene og b


































































































