Arkitektnytt
23.06.2021
Gjennom samarbeid med Cirka Teater utforsket Johanna Gullberg en ny undervisningsmodell i arkitekturutdanningen. Den kan bidra til å bekjempe ukultur ved arkitektskolene, mener hun.
Det finnes spor av flere hundre år gammel undervisningslogikk ved norske arkitektskoler, skal vi tro Johanna Gullberg. Hun disputerte nylig ved Fakultet for Arkitektur og Design på NTNU, i en avhandling hvor hun utforsker undervisningsformer og kommunikasjonsformer rundt arkitektur.
Les merEt hovedfunn i forskningen er at det å bevisst sette opp rom for verbal refleksjon er en vei bort fra ukultur ved arkitektutdanningen.
- Det er mange måter å undervise på ved arkitektskolene, men fremdeles sitter det igjen en del ideer fra tankesettet som dominerte arkitektutdanningen da den formaliseres mot slutten av 1700-tallet. For eksempel eksisterer fortsatt i noen grad en «ovenfra og ned»-holdning hvor læremesteren viser sine kunster til sine lærlinger, sier Gullberg.
Tilbake til normkritikken
Hun har skrevet avhandlingen med den lange tittelen «Cogenera