De siste to årene har ni kommunale barnehager i fire kommuner deltatt i Læringsmiljøprosjektet - barnehage, et prosjekt i regi av Utdanningsdirektoratet (Udir).
Pilotprosjektet har tatt for seg det psykososiale miljøet i barnehagen. Gjennom veiledning i barnehagen og samlinger med faglig påfyll har prosjektet hatt som mål å styrke deltakerne i forebygging og håndtering av mobbing og krenkelser i barnehagen.
Gjennom prosjektets fire faser har innholdet vært alt fra å avdekke mobbing og krenkelser til forebygging, inkludering, forbedring og gjenoppretting av miljø. Videreføring og sikring av gode rutiner har også vært viktige områder.
- Bedre i stand til å avdekke mobbing
- Læringsmiljøprosjektet - barnehage er en del av den nasjonale satsingen på et inkluderende barnehage- og skolemiljø, og en oppfølging av Djupedalutvalget som ble ferdigstilt i 2016, der det ble løftet frem at det forebyggende arbeidet mot mobbing må starte allerede i barnehagen. Udir foreslo at også barnehagene måtte inkluderes i Læringsmiljøprosjektet som et forebyggende tiltak. Læringsmiljøprosjektet ble i utgangspunktet utviklet for skole, men skolen som organisasjonsmodell er annerledes enn barnehage. Derfor ønsket man å starte opp en pilot for å se om det var mulig å utvikle et prosjekt tilpasset barnehagekonteksten, sier Marianne Torve Martinsen til barnehage.no.
Om Læringsmiljøprosjektet:
Læringsmiljøprosjektet startet opp i 2013. Til sammen 103 skoler fra 42 kommuner har deltatt i tre ulike puljer. Denne høsten startet en fjerde pulje med 37 skoler og 16 barnehager opp.
Læringsmilj