Arkitektur N
29.03.2017
Enkelte kritikere av knutepunktstrategien hevder at miljø- og klimaargumentene ofte benyttes som vikarierende argumenter for en uforholdsmessig høy utnyttelse på bekostning av bokvalitet og uteområder.
For oss handler ikke knutepunktutvikling primært om å bygge høyest mulig rundt stasjonene, men om å skape gode urbane bomiljøer med nærhet til offentlig transport og viktige hverdagsfunksjoner.
Oslo-regionen vokser. Jernbanesatsingen og den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus forteller oss hvor vi bør, og kanskje viktigere, ikke bør bygge i fremtiden. Det handler om transport, men også om å verne verdifullt natur- og kulturlandskap. Vi kan ikke fortsette å bygge ned skog og landbruksjord for å legge til rette for nye boligfelt. Vi er nødt til å tenke bymessig utvikling og fortetting langs jernbanen og innenfor eksisterende bebyggelsesstruktur: Mind the gaps.
Rodeo er involvert i flere prosjekter som omhandler stedsutvikling rundt knutepunkt og stasjonsområder i Oslofjordregionen. Enkelte av disse, som Sandvika, Lysaker og Skøyen, er utpregede knutepunkt, i betydningen multimodale omstigningspunkter mellom tog, buss, t-bane og trikk. Spikkestad og Kolbotn har mer karakter av å være lokale stasjonsbyer, hvor stasjonen nærmest er stedets raison d'être, mens de mellomstore byene Hamar, Fredrikstad og Sarpsborg inneholder elementer fra begge. Felles for dem alle er at de er byer, bydeler eller tettsteder som inngår i en større knutepunktstrategi, og hvor stasjonen spiller en viktig lokal rolle. Gjennom våre prosjekter utforsker vi om det kan finnes en ny form for stasjonsbyidentitet.
Å tenke stasjonen som stedets hjerte står sentralt i dette arbeidet. Stasjonsbygget har i dag kanskje utspilt sin rolle, men ved å utnytte den kraften og dynamikken som ligger i stasjonsfunksjonen, og konsentrere aktivitetene rundt et relativt lite område, kan vi skape en bymessig offentlighet også på relativt små steder. Ved å integrere stasjonen og perrongene i bystrukturen (i motsetning til å gjøre stasjonen til et kjøpesenter) kan stasjonsplassen også bli et av stedets viktigste offentlige rom. Målpunkter og bevegelsesmønstre til og fra stasjonen legges til
Gå til medietOslo-regionen vokser. Jernbanesatsingen og den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus forteller oss hvor vi bør, og kanskje viktigere, ikke bør bygge i fremtiden. Det handler om transport, men også om å verne verdifullt natur- og kulturlandskap. Vi kan ikke fortsette å bygge ned skog og landbruksjord for å legge til rette for nye boligfelt. Vi er nødt til å tenke bymessig utvikling og fortetting langs jernbanen og innenfor eksisterende bebyggelsesstruktur: Mind the gaps.
Rodeo er involvert i flere prosjekter som omhandler stedsutvikling rundt knutepunkt og stasjonsområder i Oslofjordregionen. Enkelte av disse, som Sandvika, Lysaker og Skøyen, er utpregede knutepunkt, i betydningen multimodale omstigningspunkter mellom tog, buss, t-bane og trikk. Spikkestad og Kolbotn har mer karakter av å være lokale stasjonsbyer, hvor stasjonen nærmest er stedets raison d'être, mens de mellomstore byene Hamar, Fredrikstad og Sarpsborg inneholder elementer fra begge. Felles for dem alle er at de er byer, bydeler eller tettsteder som inngår i en større knutepunktstrategi, og hvor stasjonen spiller en viktig lokal rolle. Gjennom våre prosjekter utforsker vi om det kan finnes en ny form for stasjonsbyidentitet.
Å tenke stasjonen som stedets hjerte står sentralt i dette arbeidet. Stasjonsbygget har i dag kanskje utspilt sin rolle, men ved å utnytte den kraften og dynamikken som ligger i stasjonsfunksjonen, og konsentrere aktivitetene rundt et relativt lite område, kan vi skape en bymessig offentlighet også på relativt små steder. Ved å integrere stasjonen og perrongene i bystrukturen (i motsetning til å gjøre stasjonen til et kjøpesenter) kan stasjonsplassen også bli et av stedets viktigste offentlige rom. Målpunkter og bevegelsesmønstre til og fra stasjonen legges til