Småbrekke understreker at selv om han er ansatt i Mesta er han ikke ute etter å gråte over sin syke mor. Men han vil ha i gang en debatt om hvordan veivedlikeholdet organiseres her i landet.
- Tanken bak å skille ut Mesta og konkurranseutsette drifts- og veivedlikeholdskontraktene var at det skulle bli mer penger til veiene. Det har ikke skjedd, jeg mener det har tvert imot har blitt mye mindre penger til veiene. Det er på tide at Statens vegvesen får tilbake ansvaret for drift av veiene i Norge!
Før og etter 2003
Fram til 2003 var det Statens vegvesen som hadde ansvaret for, og utførte, drift og vedlikehold av veiene i Norge. 1. januar 2003 ble produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut som et eget statlig aksjeselskap, Mesta, og konkurranseutsatt. Mesta har i dag tre landsdekkende forretningsområder: Drift og vedlikehold, Anlegg og Spesialproduksjon og Elektro.
Statens vegvesen har fortsatt ansvaret for drift og vedlikehold av riksveiene i Norge, som byggherre. Veivesenet setter kontrakter ut på anbud. Mesta konkurrerer om disse kontraktene på samme måte som alle andre private entreprenører i bransjen.
1. januar 2020 ble den regionale veiadministra