Magma
21.04.2021
DET FASTSLÅR Eivind Nilsen, partner i PwC, og ansvarlig for konsulentselskapets satsing på underholdnings- og mediabransjen. Han er også en av redaktørene for PwCs rapport Entertainment & Media outlook, som ser på trender og tall for medie- og underholdningsbransjen.
Samlet forventer han og de andre analytikerne en global vekst i annonseinntekter på 2,8 prosent. Veksten er ulikt fordelt. Mens det indiske markedet for eksempel forventes å øke med ti prosent, er det lavere forventninger for det skandinaviske markedet, der annonsemarkedet er forventet å ligge tilnærmet flatt de neste fire årene etter at man har hentet seg opp igjen fra Covid-19 fallet.
FORSTERKET AV KORONA
Det er imidlertid forventet at en ikke ubetydelig del av pengene som brukes på annonsering, flyttes fra tradisjonelle medier til digitale flater. Særlig spås streaming- og spill-bransjen å øke - det er her vi forbrukere benytter stadig mer av vår våkne tid.
Digitalisering har i mange år vært et stikkord for utviklingen av dette markedet. Det siste året har - ikke overraskende - forsterket denne trenden.
- Covid-19 har fremskyndet og forsterket forandringer i brukernes medie- og handlevaner. Pandemien har gjort at de den digitale utviklingen som likevel ville ha skjedd, har kommet før man opprinnelig ville ha sett dem, beskriver Nilsen.
Han har snakket med store medieaktører som sier at de i fjor så store konsumentendringer skje på tre måneder, forandringer som de ellers ville ha antatt hadde tatt minst flere år, sier han og fortsetter:
- Mens vi anslår den globale veksten i internettannonsering til fem prosent, vil det være lav gjennomsnittlig årlig vekst i Skandinavia frem til 2024, sterkt påvirket av negativ vekst under Covid-19. Annonsemarkedet i Skandinavia var ganske modent digitalt allerede før vi fikk koronaeffekten. Hos oss har vi dermed tatt ut mye av den digitale veksten som andre land vil opplevede nærmeste årene, oppsummerer Nilsen.
Både Nilsen og bransjen er ganske samstemte i at mange av endringene er
Gå til medietSamlet forventer han og de andre analytikerne en global vekst i annonseinntekter på 2,8 prosent. Veksten er ulikt fordelt. Mens det indiske markedet for eksempel forventes å øke med ti prosent, er det lavere forventninger for det skandinaviske markedet, der annonsemarkedet er forventet å ligge tilnærmet flatt de neste fire årene etter at man har hentet seg opp igjen fra Covid-19 fallet.
FORSTERKET AV KORONA
Det er imidlertid forventet at en ikke ubetydelig del av pengene som brukes på annonsering, flyttes fra tradisjonelle medier til digitale flater. Særlig spås streaming- og spill-bransjen å øke - det er her vi forbrukere benytter stadig mer av vår våkne tid.
Digitalisering har i mange år vært et stikkord for utviklingen av dette markedet. Det siste året har - ikke overraskende - forsterket denne trenden.
- Covid-19 har fremskyndet og forsterket forandringer i brukernes medie- og handlevaner. Pandemien har gjort at de den digitale utviklingen som likevel ville ha skjedd, har kommet før man opprinnelig ville ha sett dem, beskriver Nilsen.
Han har snakket med store medieaktører som sier at de i fjor så store konsumentendringer skje på tre måneder, forandringer som de ellers ville ha antatt hadde tatt minst flere år, sier han og fortsetter:
- Mens vi anslår den globale veksten i internettannonsering til fem prosent, vil det være lav gjennomsnittlig årlig vekst i Skandinavia frem til 2024, sterkt påvirket av negativ vekst under Covid-19. Annonsemarkedet i Skandinavia var ganske modent digitalt allerede før vi fikk koronaeffekten. Hos oss har vi dermed tatt ut mye av den digitale veksten som andre land vil opplevede nærmeste årene, oppsummerer Nilsen.
Både Nilsen og bransjen er ganske samstemte i at mange av endringene er