AddToAny

MER ENN EN GOD PRIS

MER ENN EN GOD PRIS
EN KUNDE som vil selge sin bolig, er opptatt av å få en god pris. Likevel er det ikke prisen som er avgjørende for om en som megler bidrar til tilfredse og lojale kunder.


Tilfredse og lojale kunder er viktig for eiendomsmeglerforetakenes konkurranseevne og lønnsomhet. Derfor er det viktig med sterkere bevissthet om og innsikt i hva både selgere og kjøpere oppfatter som viktige drivere og positive og negative hendelser i en salgs- eller kjøpssituasjon. Slik innsikt kan bidra til bedre strategisk-operativt beslutningsgrunnlag for eiendomsmeglerne.

Basert på mandat fra NEF-Help-stipendet 2014 er det utarbeidet en rapport hvor formålet var å belyse selgeres og kjøperes oppfattelser, sammenhenger og mulige mønster. Rapporten inkluderer teorigjennomgang, funn fra tidligere forskning og nye data, i to kvalitative studier. Det er utført dybdeintervjuer og atskilte fokusgrupper med deltakere fra Oslo og Akershus. Studie 1 bestod av selgere og eiendomsmeglere. Studie 2 bestod av selgere og kjøpere.

Begge studiene viser at det er: 1) klare sammenhenger mellom meglers servicekvalitet og kundens tilfredshet og lojalitet, og 2) bred enighet blant kjøpere og selgere om hva som skaper tilfredshet og lojalitet.



HVA ER SERVICEKVALITET?



I eiendomsmeglerbransjen handler det om kundens subjektive oppfattelser av om eiendomsmegleren innfridde forventninger til serviceleveranse, prosess og resultat som pris. Med andre ord om opplevelsen overgikk forventningen til ytelsen og leveransen. Servicekvalitet skapes og forbrukes i samhandlingen mellom kunden og megleren.



HVA ER KUNDETILFREDSHET?



Det handler om kundens følelsesbetonte respons og opplevelse av om tjenesten ble levert over eller under forventet nivå. Med andre ord er det kundens respons på om vedkommende ble godt og rettferdig behandlet av eiendomsmegleren.

Hva er kundelojalitet? Det handler om en følt forpliktelse og villighet til å gjenbruke og anbefale eiendomsmegleren til andre.

Hovedfunn fra teorien og tidligere forskning viser at dersom oppleve
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Høyesterett har avgjort nok en sak i arbeidstakers favør, denne gangen i en nedbemanningssak. Telenor sa opp en salgskonsulent med 32 års erfaring, på en måte som Høyesterett mente var ugyldig. I de siste årene har Høyesterett ved flere anledninger avgjort saker til arbeidstakers fordel.
Magma 04.02.2020
.
Magma 04.02.2020
Da regjeringen like før jul la frem sitt forslag til ny revisorlov, var ett av punktene som avvek fra forslaget i NOU-en at kun mastergrad i regnskap
Magma 04.02.2020
Når vi går inn i 2020, har jeg fått være del av fellesskapet i Econa i fem måneder. Det har vært spennende, lærerikt og utfordrende å komme inn i en så viktig og høyrelevant organisasjon.
Magma 04.02.2020
Norske finansanalytikere anslår markedsrisikopremien i det norske markedet til å ligge uendret på fem prosent. Flertallet mener imidlertid det bør benyttes et påslag i avkastningskravet for vurdering av selskaper med svak prestasjon knyttet til miljø og bærekraft.
Magma 04.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt