AddToAny

Mentorordningen skaper en nærhet mellom organisasjon og medlemmer

Mentoring er en av de beste metoder for å styrke individuell læring og utvikling. Mentorskapet er «en lærende allianse som åpner for talentet», sier forfatterne av boka Implementing Mentoring Schemes. På norsk oppfatter vi gjerne en mentor som en kunnskapsrik person, en som gir råd og inspirasjon i en utviklingsprosess.
Synkron har tatt en prat med en som har benyttet FuNs mentorordning nettopp for å gi inspirasjon i en utviklingsprosess ved skolen. Samtidig har vi også snakket med den mentoren hun har benyttet. Hvordan opplevde de situasjonen, og hva har de fått ut av mentorskapet? Jorunn Kvennodd ved Fagskolen Telemark har hatt gleden av å ha Marianne Hagelia ved Universitetet i Sørøst-Norge som mentor for lærerstaben samlet. Begge institusjoner er FuN-medlemmer.

Begge synes at den nevnte definisjonen av mentor er dekkende. En kunne også bruke coach-begrepet, sier Marianne Hagelia. Hun bygger sin veiledning på andragogikk, som defineres som «... kunsten og videnskaben, der drejer sig om at hjælpe voksne med at lære» (Knowles 2012, s. 559).

Begge våre intervjupersoner har mye undervisningserfaring, og veiledning av studenter og mentoring er kanskje to sider av samme sak.
- Jeg har ingen formell erfaring som mentor, sier Jorunn Kvennodd. - Men som underviser i høyere utdanning prøver jeg å strekke meg etter å være mentor for studentene. Store deler av hverdagen går med til veiledning og samspill med studentene for å legge til rette for læring. Rein forelesning som undervisningsmetode er ikke en stor del av fagskolen.

Å LYTTE OG GI RÅD
Vi spør Marianne Hagelia om hvordan hun oppfatter rollen som mentor. - Jeg tenker at jeg er en likemann, en kollega, som kan spørres. Mentoring er like mye å lytte og gi råd som undervisning. Jeg har gitt råd til flere på telefon enn jeg har undervist som mentor. Jeg må ta stilling til slikt som: Hva er det de vil ha hjelp til? Er jeg rett person? Hvordan kan jeg inspirere dem? Er jeg inspirerende på det området som de ber meg om å veilede på? En mentor må være den rette! Tenk deg å få feil mentor - hvor irriterende det er. Du forventer jo å få hjelp.

«MINI-KICK-OFF»
Fagskolen Telemark besluttet å gå over til ny læringsplattform. Implementering av LMS kan være en utfordring, og Jorunn Kvennodd valgte derfor klokelig å starte med en pilot. Hun forteller:
- Høsten 2018 kjørte vi et pilotprosjekt med noen få lærere i noen utvalgte klasser, mens våren 2019 ble brukt til en innføring i Canvas for hele lærerstab
Gå til mediet

Flere saker fra Synkron

To av ti nordmenn lytter til podcast hver eneste dag*. Fagpodkaster om utdanning øker også sin lytterskare, selv om det kun er «Rekk opp hånda» podcasten til Marin Johansen som har nådd opp til en anseelig plass på podtoppen i Norge (plass 199*). Her kommer ti nye anbefalte podcaster om utdanning i mange former og fasonger.
Synkron 20.06.2021
Da er sommeren rett rundt hjørnet og vi ser tegn på en begynnende optimisme.
Synkron 20.06.2021
Synkron 20.06.2021
2020 ble koronaåret. Hele utdanningssektoren fra grunnskole til høyskole og universitet har gjort et formidabelt utviklingsarbeid for å kunne gi et alternativt digitalt undervisningstilbud.
Synkron 20.06.2021
Overlappende oppgaver og ansvarsområder, for mange direktorater og uklarheter er bakgrunnen for at regjeringen har besluttet at det skal etableres ett felles direktorat for høyere utdanning og kompetanse og ett tjenesteleveranseorgan: Direktorat for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Synkron 20.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt