Synkron
01.11.2019
Mentoring er en av de beste metoder for å styrke individuell læring og utvikling. Mentorskapet er «en lærende allianse som åpner for talentet», sier forfatterne av boka Implementing Mentoring Schemes. På norsk oppfatter vi gjerne en mentor som en kunnskapsrik person, en som gir råd og inspirasjon i en utviklingsprosess.
Synkron har tatt en prat med en som har benyttet FuNs mentorordning nettopp for å gi inspirasjon i en utviklingsprosess ved skolen. Samtidig har vi også snakket med den mentoren hun har benyttet. Hvordan opplevde de situasjonen, og hva har de fått ut av mentorskapet? Jorunn Kvennodd ved Fagskolen Telemark har hatt gleden av å ha Marianne Hagelia ved Universitetet i Sørøst-Norge som mentor for lærerstaben samlet. Begge institusjoner er FuN-medlemmer.
Begge synes at den nevnte definisjonen av mentor er dekkende. En kunne også bruke coach-begrepet, sier Marianne Hagelia. Hun bygger sin veiledning på andragogikk, som defineres som «... kunsten og videnskaben, der drejer sig om at hjælpe voksne med at lære» (Knowles 2012, s. 559).
Begge våre intervjupersoner har mye undervisningserfaring, og veiledning av studenter og mentoring er kanskje to sider av samme sak.
- Jeg har ingen formell erfaring som mentor, sier Jorunn Kvennodd. - Men som underviser i høyere utdanning prøver jeg å strekke meg etter å være mentor for studentene. Store deler av hverdagen går med til veiledning og samspill med studentene for å legge til rette for læring. Rein forelesning som undervisningsmetode er ikke en stor del av fagskolen.
Å LYTTE OG GI RÅD
Vi spør Marianne Hagelia om hvordan hun oppfatter rollen som mentor. - Jeg tenker at jeg er en likemann, en kollega, som kan spørres. Mentoring er like mye å lytte og gi råd som undervisning. Jeg har gitt råd til flere på telefon enn jeg har undervist som mentor. Jeg må ta stilling til slikt som: Hva er det de vil ha hjelp til? Er jeg rett person? Hvordan kan jeg inspirere dem? Er jeg inspirerende på det området som de ber meg om å veilede på? En mentor må være den rette! Tenk deg å få feil mentor - hvor irriterende det er. Du forventer jo å få hjelp.
«MINI-KICK-OFF»
Fagskolen Telemark besluttet å gå over til ny læringsplattform. Implementering av LMS kan være en utfordring, og Jorunn Kvennodd valgte derfor klokelig å starte med en pilot. Hun forteller:
- Høsten 2018 kjørte vi et pilotprosjekt med noen få lærere i noen utvalgte klasser, mens våren 2019 ble brukt til en innføring i Canvas for hele lærerstab
Gå til medietBegge synes at den nevnte definisjonen av mentor er dekkende. En kunne også bruke coach-begrepet, sier Marianne Hagelia. Hun bygger sin veiledning på andragogikk, som defineres som «... kunsten og videnskaben, der drejer sig om at hjælpe voksne med at lære» (Knowles 2012, s. 559).
Begge våre intervjupersoner har mye undervisningserfaring, og veiledning av studenter og mentoring er kanskje to sider av samme sak.
- Jeg har ingen formell erfaring som mentor, sier Jorunn Kvennodd. - Men som underviser i høyere utdanning prøver jeg å strekke meg etter å være mentor for studentene. Store deler av hverdagen går med til veiledning og samspill med studentene for å legge til rette for læring. Rein forelesning som undervisningsmetode er ikke en stor del av fagskolen.
Å LYTTE OG GI RÅD
Vi spør Marianne Hagelia om hvordan hun oppfatter rollen som mentor. - Jeg tenker at jeg er en likemann, en kollega, som kan spørres. Mentoring er like mye å lytte og gi råd som undervisning. Jeg har gitt råd til flere på telefon enn jeg har undervist som mentor. Jeg må ta stilling til slikt som: Hva er det de vil ha hjelp til? Er jeg rett person? Hvordan kan jeg inspirere dem? Er jeg inspirerende på det området som de ber meg om å veilede på? En mentor må være den rette! Tenk deg å få feil mentor - hvor irriterende det er. Du forventer jo å få hjelp.
«MINI-KICK-OFF»
Fagskolen Telemark besluttet å gå over til ny læringsplattform. Implementering av LMS kan være en utfordring, og Jorunn Kvennodd valgte derfor klokelig å starte med en pilot. Hun forteller:
- Høsten 2018 kjørte vi et pilotprosjekt med noen få lærere i noen utvalgte klasser, mens våren 2019 ble brukt til en innføring i Canvas for hele lærerstab