Dagligvarehandelen
27.09.2016
Åtte av ti nordmenn kjenner Nyt Norge-merket. Matmerk-sjef Nina Sundqvist skulle gjerne sett det på alle norske matvarer som tilfredsstiller kravene.
- Merkene våre forteller noe på grunnlag av definerte krav. Dermed vet forbrukerne i større grad hva de kjøper, sier Sundqvist.
Matmerk forvalter tre merker man finner på norske matvarer. Nyt Norge garanterer at produktet er laget av norske råvarer i Norge. Spesialitet gir en garanti for en spesiell smaksopplevelse. Beskyttet, geografisk betegnelse innebærer en påvist sammenheng mellom et sted eller et område og produktet. Nåløyet for den beskyttende betegnelsen er det trangeste og krever omfattende dokumentasjon å komme gjennom.
Langt frem til Nyt Norge Matmerk blir 10 år i 2017. I løpet av tiåret har folks kjennskap til Nyt Norge blitt høy. I fjor høst svarte 83,5 prosent av de spurte i undersøkelsen Mediacom gjennomfø
Gå til medietMatmerk forvalter tre merker man finner på norske matvarer. Nyt Norge garanterer at produktet er laget av norske råvarer i Norge. Spesialitet gir en garanti for en spesiell smaksopplevelse. Beskyttet, geografisk betegnelse innebærer en påvist sammenheng mellom et sted eller et område og produktet. Nåløyet for den beskyttende betegnelsen er det trangeste og krever omfattende dokumentasjon å komme gjennom.
Langt frem til Nyt Norge Matmerk blir 10 år i 2017. I løpet av tiåret har folks kjennskap til Nyt Norge blitt høy. I fjor høst svarte 83,5 prosent av de spurte i undersøkelsen Mediacom gjennomfø