Norsk Skogbruk
28.06.2024
Skogselskapets nye leder har sin komfortsone i skjæringspunktene. I skogens tjeneste stiller hun gjerne i høye hæler, og alltid med neglelakk.
Når Helene Nygaardsvik Ruud overtar som administrerende direktør i Det norske Skogselskap 1. juli 2024, er det 125 og trekvart år siden konsul Axel Heiberg ble valgt til selskapets første formann. På Skogselskapets nettsider beskrives Heiberg som ressurssterk og samfunnsengasjert, opptatt av industri og forretningsliv, og interessert i friluftsliv og idrett. Slett ikke ulikt Ruud, som nå blir Skogselskapets første kvinnelige toppleder. På CV-en har hun både ledererfaring og styreverv. På sosiale medier, spor etter aktivt friluftsliv. I media, tydelige spor etter samfunnsengasjement.
KOMMERS MARKEDSFØRER
Den som påstår at det var åpenbart at Ruud skulle gjøre karriere i skogen, lyver. Hennes første møte med skognæringen var en Finn-annonse fra skogeiersamvirket Viken Skog for drøyt åtte år siden. Hennes far og farfar var riktignok litografer i henholdsvis Aftenposten og Dagbladet, og veldig opptatt av Norske Skog, papirkvalitet og saktevoksende norsk tømmer. Ruud var med andre ord tidlig informert om hva trær kunne brukes til - men det stoppet også der.
- Jeg kunne ikke så mye om skogsamvirket, men da den stillingsannonsen dukket opp, var den skreddersydd for meg. Det var ikke noen tvil - den jobben ville jeg ha. Det har jeg aldri angret på, sier Ruud, som dermed forlot Varner og motebransjen til fordel for en næring som er mer opptatt av vernebukser. Etter åtte år med ansvar for blant annet markedskommunikasjon, merkevarebygging og tjenesteutvikling, har både Viken Skog og Ruud blitt synlige. Hun har hatt en finger med i alt fra utviklingen av strategier for fysiske og digitale kurs, til pakketering av skogtjenester. Hun har ledet prosjekter rettet mot fremtidens skogeiere og har vært drivkraften bak og ansvarlig for en av Skandinavias største skogkonferanse, Tømmer & Marked, og tilhørende sidearrangementer.
AVVENTENDE MOTTAKELSE
Ikke alle i skog-Norge var like sikre som Ruud på at den stillingsannonsen var skreddersydd for henne.
- Jeg ble tatt imot bra i næringen, men med en viss skepsis. Hvem er hun, liksom. Jeg kom inn fra sidelinjen, ikke typisk skogutdannet, og har kommersiell bakgrunn. Markedsføring, ikke sant, hva er det? Men jeg opplevde at jeg tidlig fikk tillit, og vi fikk fart på en del ting som viste resultater. Jeg har hele tiden hatt en daglig leder og styreleder som ser folk for hva de gjør og leverer, ikke for kjønn eller alder. Jeg fikk tildelt flere prosjekter, personalansvar, styreverv og lederutviklingskurs. Det synes j
Gå til medietKOMMERS MARKEDSFØRER
Den som påstår at det var åpenbart at Ruud skulle gjøre karriere i skogen, lyver. Hennes første møte med skognæringen var en Finn-annonse fra skogeiersamvirket Viken Skog for drøyt åtte år siden. Hennes far og farfar var riktignok litografer i henholdsvis Aftenposten og Dagbladet, og veldig opptatt av Norske Skog, papirkvalitet og saktevoksende norsk tømmer. Ruud var med andre ord tidlig informert om hva trær kunne brukes til - men det stoppet også der.
- Jeg kunne ikke så mye om skogsamvirket, men da den stillingsannonsen dukket opp, var den skreddersydd for meg. Det var ikke noen tvil - den jobben ville jeg ha. Det har jeg aldri angret på, sier Ruud, som dermed forlot Varner og motebransjen til fordel for en næring som er mer opptatt av vernebukser. Etter åtte år med ansvar for blant annet markedskommunikasjon, merkevarebygging og tjenesteutvikling, har både Viken Skog og Ruud blitt synlige. Hun har hatt en finger med i alt fra utviklingen av strategier for fysiske og digitale kurs, til pakketering av skogtjenester. Hun har ledet prosjekter rettet mot fremtidens skogeiere og har vært drivkraften bak og ansvarlig for en av Skandinavias største skogkonferanse, Tømmer & Marked, og tilhørende sidearrangementer.
AVVENTENDE MOTTAKELSE
Ikke alle i skog-Norge var like sikre som Ruud på at den stillingsannonsen var skreddersydd for henne.
- Jeg ble tatt imot bra i næringen, men med en viss skepsis. Hvem er hun, liksom. Jeg kom inn fra sidelinjen, ikke typisk skogutdannet, og har kommersiell bakgrunn. Markedsføring, ikke sant, hva er det? Men jeg opplevde at jeg tidlig fikk tillit, og vi fikk fart på en del ting som viste resultater. Jeg har hele tiden hatt en daglig leder og styreleder som ser folk for hva de gjør og leverer, ikke for kjønn eller alder. Jeg fikk tildelt flere prosjekter, personalansvar, styreverv og lederutviklingskurs. Det synes j


































































































