- Når barn får god hjelp til å regulere og håndtere følelser i daglige situasjoner, vil det gjøre dem bedre i stand til å takle belastninger, stress og vansker senere i livet.
Det sa professor i pedagogikk ved RKBU Midt-Norge, NTNU, May Britt Drugli, da hun sto på scenen under konferansen Nordiske Impulser i regi av Utviklingsforum i mai.
- Vi som jobber med de yngste barnehagebarna vet at det er viktig å jobbe med barns følelser. Det fine er at hjerneforskningen de siste årene har vært med på å dokumentere for oss hvorfor de første leveårene er så viktige, sa Drugli under foredraget.
- Det er en stor vekstspurt i hjernen de to-tre første leveårene. Forenklet kan man si at mye av denne vekstspurten skjer i høyre hjernehalvdel hvor mye av det som har å gjøre med trygghet, tilknytning og følelser ligger, fortsatte hun.
Derfor er det viktig å ha fokus på følelser i arbeidet med de yngste barna, mener Drugli.
- De første par leveårene er hjernen spesielt påvirkbar. Denne påvirkbarheten gjør at det barn erfarer først og fremst hjemme, men dernest også i barnehagen siden barn nå tilbringer så mange timer der, blir viktig også for hvordan hjernen bygger seg opp.
- Derfor blir barnehagekvalitet på de yngste barnas premisser kjempeviktig, for hvordan hjernens grunnleggende arkitektur bygges opp tidlig har noe å si for hvilket grunnlag barn får for den videre utviklingen sin, sier Drugli.
Bygge en solid grunnmur
- Det er viktig at barn kommer inn på et positivt spor når det gjelder emosjonell utvikling de første par leveårene, for så å ha dette som et grunnlag for sosialt samspill, lek og språkutvikling, for så å være klar til dybdelæring når de begynner på skolen, sier Drugli.
Er ikke det emosjonelle på plass vil barna sli