Utdanning
29.04.2016
Matematikkeksamen viser sørgelige fakta om elevenes kompetanse innen matematikk, eller gjør den det?
På landsbasis fikk 41,6 prosent av elevene som kom opp i matematikk til eksamen våren 2015 karakteren 1 eller 2. Det er et veldig høyt tall. Andelen elever som fikk karakteren 1 eller 2, har de siste fem årene steget fra 32,9 prosent til 41,6 prosent, som altså er årets sørgelige resultat.
Jeg har som matematikklærer fundert en del på hva som er årsaken til at flere og flere av elevene får så dårlige resultater i faget. Ut fra det resultatene viser, blir matematikkunnskapene til elevene dårligere og dårligere for hvert år. Det undrer meg at resultatene peker i negativ retning. Det er selvfølgelig mange årsaker til det, men jeg har, som mange andre, reflektert over om det har noe med formen eksamen har og hvordan oppgavene er bygd opp. Derfor vil jeg her konsentrere meg om tema og elevenes forståelse for temaene som brukes i tekstoppgavene.
Eksamen er bygd opp slik at den består av en del 1 og en del 2. Del 1 skal elevene
Gå til medietJeg har som matematikklærer fundert en del på hva som er årsaken til at flere og flere av elevene får så dårlige resultater i faget. Ut fra det resultatene viser, blir matematikkunnskapene til elevene dårligere og dårligere for hvert år. Det undrer meg at resultatene peker i negativ retning. Det er selvfølgelig mange årsaker til det, men jeg har, som mange andre, reflektert over om det har noe med formen eksamen har og hvordan oppgavene er bygd opp. Derfor vil jeg her konsentrere meg om tema og elevenes forståelse for temaene som brukes i tekstoppgavene.
Eksamen er bygd opp slik at den består av en del 1 og en del 2. Del 1 skal elevene