Første steg
11.12.2018
Disse tre barnehagelærerne får brukt sin masterutdanning i barnehagen, men ikke alle gjør det. Nye stillingskategorier kan være en løsning, mener forsker.
VVåre undersøkelser viser at det finnes liten, eller ingen systematisk kunnskap om hva barnehagelærere med masterutdanning gjør etter avsluttet studium, og hva de kan tilføre barnehagen, oppgir professor Solveig Østrem ved Oslo Met og førsteamanuensis Mari Pettersvold ved Universitetet i Sørøst-Norge. De har intervjuet 33 barnehagelærere om hva masterutdanningen har betydd for deres karrierevei, og konkluderer med at det er mange tilfeldigheter og store variasjoner. Potensialet utnyttes lite av barnehageeierne.
FEM MULIGE KARRIEREVEIER
Barnehagelærerne har, ifølge studien, fem karriereveier: 1. Å anvende kunnskapen for sin egen del.
2. Samme stilling som før og får i begrenset grad brukt kunnskapen fra masterstudiet.
3. Samme stilling som før og anvender kunnskapen i samsvar med organisasjonens behov.
4. Har andre stillinger i barnehagesektoren. 5. Bruker masterutdanningen som ledd i en akademisk karriere.
STYRERE BØR VÆRE POSITIVE
I Bjørnestien barnehage i Horten har flere ansatte fullført mastergradsutda
Gå til medietFEM MULIGE KARRIEREVEIER
Barnehagelærerne har, ifølge studien, fem karriereveier: 1. Å anvende kunnskapen for sin egen del.
2. Samme stilling som før og får i begrenset grad brukt kunnskapen fra masterstudiet.
3. Samme stilling som før og anvender kunnskapen i samsvar med organisasjonens behov.
4. Har andre stillinger i barnehagesektoren. 5. Bruker masterutdanningen som ledd i en akademisk karriere.
STYRERE BØR VÆRE POSITIVE
I Bjørnestien barnehage i Horten har flere ansatte fullført mastergradsutda