Synkron
01.11.2018
- De aller fleste forskere, skoler og universitet i Norge som bruker begrepet mangfoldskompetanse, kobler det først og fremst til flerkulturell forståelse og et antidiskrimineringsperspektiv. Mangfold blir ofte redusert til ulike nasjonaliteter, kulturer, religioner eller diskrimineringsgrunnlagene. Dette er et blindspor, hevder Loveleen Rihel Brenna i denne kronikken.
Kjernen i mangfoldskompetanse hos en skoleleder og lærer er fleksibilitet. En leders evne til å stå stødig i skiftende og krevende situasjoner - som en kamel i ørkenen. Samtidig har man evne til å tilpasse seg forhold og mennesker som er ukjente eller annerledes, uten å miste seg selv - som en kameleon.
Kjernen i arbeid med å fremme mangfoldskompetanse som en styrke blant elever er at elever lærer å identifisere og bruke kompetansen i oppgaveløsningen og i tillegg har strategier for å overføre kompetansen til andre. Mangfoldskompetanse vil være en nøkkelkompetanse i fremtiden.
Læring og effektivitet
Min tilnærming til begrepet mangfold i denne artikkelen er først og fremst knyttet til mangfoldets aktualitet i skolen - hvordan mangfold påvirker den enkelte lærer på arbeidsplassen, i teamprosesser, ledelse av klasser, i relasjoner mellom ansatte og innenfor oppgaveløsning og resultater.
David A. Thomas, president ved Morehouse College og professor Robin J. Ely ved Harvard Business School beskriver den
Gå til medietKjernen i arbeid med å fremme mangfoldskompetanse som en styrke blant elever er at elever lærer å identifisere og bruke kompetansen i oppgaveløsningen og i tillegg har strategier for å overføre kompetansen til andre. Mangfoldskompetanse vil være en nøkkelkompetanse i fremtiden.
Læring og effektivitet
Min tilnærming til begrepet mangfold i denne artikkelen er først og fremst knyttet til mangfoldets aktualitet i skolen - hvordan mangfold påvirker den enkelte lærer på arbeidsplassen, i teamprosesser, ledelse av klasser, i relasjoner mellom ansatte og innenfor oppgaveløsning og resultater.
David A. Thomas, president ved Morehouse College og professor Robin J. Ely ved Harvard Business School beskriver den