AddToAny

MANGFOLDSKOMPETANSE

MANGFOLDSKOMPETANSE
- De aller fleste forskere, skoler og universitet i Norge som bruker begrepet mangfoldskompetanse, kobler det først og fremst til flerkulturell forståelse og et antidiskrimineringsperspektiv. Mangfold blir ofte redusert til ulike nasjonaliteter, kulturer, religioner eller diskrimineringsgrunnlagene. Dette er et blindspor, hevder Loveleen Rihel Brenna i denne kronikken.
Kjernen i mangfoldskompetanse hos en skoleleder og lærer er fleksibilitet. En leders evne til å stå stødig i skiftende og krevende situasjoner - som en kamel i ørkenen. Samtidig har man evne til å tilpasse seg forhold og mennesker som er ukjente eller annerledes, uten å miste seg selv - som en kameleon.

Kjernen i arbeid med å fremme mangfoldskompetanse som en styrke blant elever er at elever lærer å identifisere og bruke kompetansen i oppgaveløsningen og i tillegg har strategier for å overføre kompetansen til andre. Mangfoldskompetanse vil være en nøkkelkompetanse i fremtiden.

Læring og effektivitet
Min tilnærming til begrepet mangfold i denne artikkelen er først og fremst knyttet til mangfoldets aktualitet i skolen - hvordan mangfold påvirker den enkelte lærer på arbeidsplassen, i teamprosesser, ledelse av klasser, i relasjoner mellom ansatte og innenfor oppgaveløsning og resultater.

David A. Thomas, president ved Morehouse College og professor Robin J. Ely ved Harvard Business School beskriver den
Gå til mediet

Flere saker fra Synkron

To av ti nordmenn lytter til podcast hver eneste dag*. Fagpodkaster om utdanning øker også sin lytterskare, selv om det kun er «Rekk opp hånda» podcasten til Marin Johansen som har nådd opp til en anseelig plass på podtoppen i Norge (plass 199*). Her kommer ti nye anbefalte podcaster om utdanning i mange former og fasonger.
Synkron 20.06.2021
Da er sommeren rett rundt hjørnet og vi ser tegn på en begynnende optimisme.
Synkron 20.06.2021
Synkron 20.06.2021
2020 ble koronaåret. Hele utdanningssektoren fra grunnskole til høyskole og universitet har gjort et formidabelt utviklingsarbeid for å kunne gi et alternativt digitalt undervisningstilbud.
Synkron 20.06.2021
Overlappende oppgaver og ansvarsområder, for mange direktorater og uklarheter er bakgrunnen for at regjeringen har besluttet at det skal etableres ett felles direktorat for høyere utdanning og kompetanse og ett tjenesteleveranseorgan: Direktorat for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Synkron 20.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt