Første steg
26.05.2023
De er redde for å ødelegge leken og sier det er vanskelig å få tid til det, viser en ny studie.
Jeg ble overrasket over hvor mange barnehageansatte og lærere som synes det er ukomfortabelt og vanskelig å leke, sier Anne Greve, professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Hun er en av tre forskere som har undersøkt lærernes deltakelse i barns lek i barnehage og skole. Studien har pågått i ni år, og nå i vår kom boka Sammen i lek om forskningsprosjektet. Målet er å finne ut hvordan lærerne kan delta i barnas lek på måter som fører til mer lek.
REDD FOR Å ØDELEGGE LEKEN
Studien viser at barnehageansatte synes det er vanskelig å få tid til å leke, og at de er redde for å ødelegge leken. Universitetslektor Eilen Bergvik sier det handler om et ønske om å beskytte barnas lekekultur. Hun er en av forskerne i studien, som er et samarbeid mellom drama og pedagogikk.
- Å delta i leken blir assosiert mer med å styre leken og skulle lære barna noe bestemt gjennom leken. Vi er opptatt av hvordan lærere kan delta i lek uten å styre leken mot bestemte læringsmål. Det er noe annet å delta når målet med leken ikke er noe annet enn lek, sier Bergvik. Forskerne har gjort gruppeintervjuer og individuelle intervjuer med barn og lærere i barnehager og skoler. De har også deltatt og lekt med barn og hatt videoobservasjoner av barnehagelærere. Barna i studien sier derimot at de voksne ikke ødelegger leken når de blir med, og flere sier de voksne bør leke mye mer enn de gjør.
DU MÅ GJØRE DET BARNA GJØR
- Barna sier de voksne ødelegger
Gå til medietREDD FOR Å ØDELEGGE LEKEN
Studien viser at barnehageansatte synes det er vanskelig å få tid til å leke, og at de er redde for å ødelegge leken. Universitetslektor Eilen Bergvik sier det handler om et ønske om å beskytte barnas lekekultur. Hun er en av forskerne i studien, som er et samarbeid mellom drama og pedagogikk.
- Å delta i leken blir assosiert mer med å styre leken og skulle lære barna noe bestemt gjennom leken. Vi er opptatt av hvordan lærere kan delta i lek uten å styre leken mot bestemte læringsmål. Det er noe annet å delta når målet med leken ikke er noe annet enn lek, sier Bergvik. Forskerne har gjort gruppeintervjuer og individuelle intervjuer med barn og lærere i barnehager og skoler. De har også deltatt og lekt med barn og hatt videoobservasjoner av barnehagelærere. Barna i studien sier derimot at de voksne ikke ødelegger leken når de blir med, og flere sier de voksne bør leke mye mer enn de gjør.
DU MÅ GJØRE DET BARNA GJØR
- Barna sier de voksne ødelegger