Magasinet for fagorganiserte
27.08.2025
Conrad Magirus begynte å lage vogner til brannslukning i Tyskland i 1866, men ingenting kan slukke Ove Smestads lidenskap for lastebilene med samme navn.
BRUMUNDDAL: - Fem lastebiler fra Magirus-Deutz? Nei, det hadde vært altfor få. Jeg har 15 til som jeg eier sammen med en kamerat. De står hos ham, smiler Ove Smestad.
På en stor tomt ned mot jernbanelinja, og midt i et boligfelt en drøy kilometer fra Brumunddal sentrum, har 70 år gamle Smestad fått kilt inn flere garasjer, et stort verksted, lagerplass, to traktorer og fem lastebiler av merket Magirus Deutz.
Han gir faren sin skylda. - Han kjøpte sin første Magirus Deutz i 1954, samme år som jeg ble født. Så jeg er vokst opp med de lastebilene, forteller han.
BEGYNTE MED BRANNVOGNER
De første kjøretøyene fra Magirus - som de het til å begynne med - hadde imidlertid ikke motor. Brannmannen Conrad Magirus etablerte Magirus Kommanditist allerede i 1866, og de første produktene var vogner til bruk til brannslukning, inkludert nyvinninger som brannstiger på hjul. Over 40 år senere kom de første bussene og lastebilene. De ble kjent for å være ekstremt driftssikre og kunne brukes under vanskelige forhold.
I 1936 slo Magirus seg sammen med motorprodusenten Deutz i Köln, og Magirus-Deutz var født. Renommeet som driftssikre og kraftige kjøretøy bare forsterket seg, og både innen anleggsbransjen, spesialtransport og til militær bruk, var Magirus Deutz populære.
Der tyngre kjøretøy med vann
Les opprinnelig artikkelPå en stor tomt ned mot jernbanelinja, og midt i et boligfelt en drøy kilometer fra Brumunddal sentrum, har 70 år gamle Smestad fått kilt inn flere garasjer, et stort verksted, lagerplass, to traktorer og fem lastebiler av merket Magirus Deutz.
Han gir faren sin skylda. - Han kjøpte sin første Magirus Deutz i 1954, samme år som jeg ble født. Så jeg er vokst opp med de lastebilene, forteller han.
BEGYNTE MED BRANNVOGNER
De første kjøretøyene fra Magirus - som de het til å begynne med - hadde imidlertid ikke motor. Brannmannen Conrad Magirus etablerte Magirus Kommanditist allerede i 1866, og de første produktene var vogner til bruk til brannslukning, inkludert nyvinninger som brannstiger på hjul. Over 40 år senere kom de første bussene og lastebilene. De ble kjent for å være ekstremt driftssikre og kunne brukes under vanskelige forhold.
I 1936 slo Magirus seg sammen med motorprodusenten Deutz i Köln, og Magirus-Deutz var født. Renommeet som driftssikre og kraftige kjøretøy bare forsterket seg, og både innen anleggsbransjen, spesialtransport og til militær bruk, var Magirus Deutz populære.
Der tyngre kjøretøy med vann


































































































