Magasinet for fagorganiserte
21.06.2018
Fire ganger tidligere har Fellesforbundet og Norsk Industri møttes i retten på grunn uenighet av reglene for reise, kost og losji. Nå har de lagt en plan for å unngå nye runder.
GARDERMOEN: Før tariffoppgjøret i år traff Magasinet for fagorganiserte verftsarbeiderne Odd Hagen og Karsten Mentel på Fjellstrand verft i Hardanger. De var blitt for dyre for bedriften som heller ønsket å satse på innleide, billigere polakker.
Det å ansette de polske arbeiderne lokalt og på lave lønninger, har vært en forretningsmodell som verftet i Hardanger ikke er alene om. Fellesforbundet har i årevis sloss mot en modell der lokalt ansatte utkonkurreres av tilreisende arbeidere som selv bærer kostnaden ved reisen til arbeidsstedet.
Nå kan nye tider være på vei for verftsbransjen, etter at det ble enighet mellom Fellesforbundet og Norsk Industri i årets tariffoppgjør om nye regler for dekking av utgifter for arbeidere på reise i jobben.
Unntak er fjernet
- Fjellstrand-modellen er død og begravet, sier organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling 5, Rune Alne.
Han har brukt mye tid på Fjellstrand-saken og kjenner regelverket godt. Alne sier at hovedfors
Les opprinnelig artikkelDet å ansette de polske arbeiderne lokalt og på lave lønninger, har vært en forretningsmodell som verftet i Hardanger ikke er alene om. Fellesforbundet har i årevis sloss mot en modell der lokalt ansatte utkonkurreres av tilreisende arbeidere som selv bærer kostnaden ved reisen til arbeidsstedet.
Nå kan nye tider være på vei for verftsbransjen, etter at det ble enighet mellom Fellesforbundet og Norsk Industri i årets tariffoppgjør om nye regler for dekking av utgifter for arbeidere på reise i jobben.
Unntak er fjernet
- Fjellstrand-modellen er død og begravet, sier organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling 5, Rune Alne.
Han har brukt mye tid på Fjellstrand-saken og kjenner regelverket godt. Alne sier at hovedfors


































































































