Første steg
11.12.2020
Av landets barnehager er 481 miljøtårnsertifisert, som betyr at de jobber systematisk for å bidra til en grønn fremtid og å oppnå noen av FNs bærekraftsmål. 606 barnehager har fått Grønt Flagg. Det betyr at 1097 av landets barnehager, eller én av fem, jobber formelt og systematisk med bærekraftig utvikling, ifølge nye tall Første steg har hentet inn.
- Mange av landets barnehager jobber godt med bærekraft. Norske barnehager må likevel forbi stadiet med å sortere avfall. Vi må få til stø re endringer enn at vi kaster søpla vår i rett spann. Det endrer ikke verden, sier førsteamanuensis Marianne Presthus Heggen ved Høgskulen på Vestlandet.
Hun får støtte av førsteamanuensis Veronica Bergan ved UiT Norges arktiske universitet.
HAR BLITT MER BEVISSTE
- Barnehagene jobber ikke bra nok med bærekraftig utvikling, men har blitt mer og mer bevisst, sier Bergan. Hun forsker også på barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning. Bergan sier flere barnehager i Tromsø jobber med bærekraftig utvikling, men har i liten grad miljøsertifisering som Grønt Flagg og Miljøfyrtårn. Det kan være fordi de synes det er for dyrt og mye papirarbeid.
Heggen sier det er fire typer bærekraftige praksiser i barnehagene. To av dem er mange norske barnehager gode på: sosial
Fire praksiser som er bærekraftige
ØKOLOGISK (NATUR OG MILJØ): Lær barna om samspillet i naturen. Dyrk egen mat og samle matrestene i en kompost. Lag gjerne en tredelt kjøkkenhage: en tredel med poteter og jordskokk, som du vet du får til, en tredel med noe barna har lyst til å få til, som tomater, og en tredel med noe som er utfordrende å få til, som å dyrke melon. Ta barna med for å se på rumpetroll om våren. Gå på skattejakt ved å snu en stein og se på småkrypene under.
ØKONOMISK: Å snakke om konsekvenser av forbruk, sparing, fordele goder og å skape verdier (arbeid, penger og mat). La barna spise fisk de selv har fanget, eller tomater de selv har dyrket, og gjenbruk og redesign ting barna lager. La barna tegne på begge sider på arket. La barna leke at de handler varer, selger avlinger eller fordeler goder. Snakk med barna om hva som er verdifullt for dem:
Gå til mediet- Mange av landets barnehager jobber godt med bærekraft. Norske barnehager må likevel forbi stadiet med å sortere avfall. Vi må få til stø re endringer enn at vi kaster søpla vår i rett spann. Det endrer ikke verden, sier førsteamanuensis Marianne Presthus Heggen ved Høgskulen på Vestlandet.
Hun får støtte av førsteamanuensis Veronica Bergan ved UiT Norges arktiske universitet.
HAR BLITT MER BEVISSTE
- Barnehagene jobber ikke bra nok med bærekraftig utvikling, men har blitt mer og mer bevisst, sier Bergan. Hun forsker også på barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning. Bergan sier flere barnehager i Tromsø jobber med bærekraftig utvikling, men har i liten grad miljøsertifisering som Grønt Flagg og Miljøfyrtårn. Det kan være fordi de synes det er for dyrt og mye papirarbeid.
Heggen sier det er fire typer bærekraftige praksiser i barnehagene. To av dem er mange norske barnehager gode på: sosial
Fire praksiser som er bærekraftige
ØKOLOGISK (NATUR OG MILJØ): Lær barna om samspillet i naturen. Dyrk egen mat og samle matrestene i en kompost. Lag gjerne en tredelt kjøkkenhage: en tredel med poteter og jordskokk, som du vet du får til, en tredel med noe barna har lyst til å få til, som tomater, og en tredel med noe som er utfordrende å få til, som å dyrke melon. Ta barna med for å se på rumpetroll om våren. Gå på skattejakt ved å snu en stein og se på småkrypene under.
ØKONOMISK: Å snakke om konsekvenser av forbruk, sparing, fordele goder og å skape verdier (arbeid, penger og mat). La barna spise fisk de selv har fanget, eller tomater de selv har dyrket, og gjenbruk og redesign ting barna lager. La barna tegne på begge sider på arket. La barna leke at de handler varer, selger avlinger eller fordeler goder. Snakk med barna om hva som er verdifullt for dem: