Fagsjef Morten Krøgenes i Bits sier ordningen har avtalesystemer som hindrer tigging og svindel. Funksjonaliteten Ja-Takk-Til-Alle, også kalt eFaktura 2.0, har vært en del av tjenesten siden 2016, og er således ikke ny. Det som er nytt fra 1. desember i år er at ordningen Ja-Takk-Til-Bestemte, kalt eFaktura 1.0, avvikles. Det vil si at du ikke lenger kan gå inn i nettbanken din og velge hvem du vil motta eFaktura fra. Har du gitt Ja-Takk-Til-Alle-samtykke i banken din, får du tilbud om å betale regninger gjennom eFakturatjenesten direkte i nettbanken din.
Krøgenes avviser at dette åpner for at hvem som helst kan sende deg en faktura i håp om at den blir betalt. Han avviser at det blir en arena for «tigging» og svindelforsøk.
Krever avtale mellom partene
- Ordningen har allerede vært i bruk en tid, og vi har ikke fått tilbakemelding om at det er et problem. De fleste banker vil typisk være en forhandler av tjenesten. Alle utstedere som benytter tjenesten og sender inn eFakturakrav i tjenesten må ha en tjenesteavtale med en forhandler tilknyttet tjenesten. Forhandler har ansvar for å påse at reglene for tjenesten overholdes, sier Krøgenes.
- Man kan ikke sende tiggerfaktura eller tilbudsfaktura. Vi har sanksjonsmulighet, og om noen misbruker det blir det fulgt opp av forhandler. Det er videre viktig å understreke at mottakere kan reservere seg mot de selskaper de ikke ønsker eFaktura fra, sier han.
Efakturatjenesten er en meldingstjeneste som leveres av bankfelleskapet i Norge og er regulert i et felles multilateralt regelverk fastsatt av Bits.
Besluttet i felleskap i banknæringen
- De endringene som gjøres i tjenesten, bes