Våre Veger
29.06.2016
Nye Forra bru vises godt i terrenget ved E14 sør i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag. I juni ble de to halvdelene av buen montert på plass og sveiset sammen. Både stålbuen og den rustrøde fargen gjør konstruksjonen til et landemerke.
- Så langt har alt gått på skinner i dette prosjektet, sier Statens vegvesens byggeleder, Dagfinn Wie, til Våre Veger. Han er imponert over en smart løsning som er tatt i bruk i prosjektet, der den nye brua bygges utenpå den gamle. Gamle Forra bru gjør tjeneste til siste slutt, som stillas.
Smart og fantasifullt Den nye brua bygges som en ettspenns buebru på samme sted som gamle Forra bru fra 1939. Gamlebrua er foreløpig ikke revet. Den brukes som en viktig støttespiller eller stillas i byggeprosessen.
- Når de 60 kablene, hver på 40 millimeter, er kommet på plass mellom buen og nedre del av stålkonstruksjon kan nybrua frigjøres fra gammelbrua og jekkes opp på sine permanente landkar. Disse er alle
Gå til medietSmart og fantasifullt Den nye brua bygges som en ettspenns buebru på samme sted som gamle Forra bru fra 1939. Gamlebrua er foreløpig ikke revet. Den brukes som en viktig støttespiller eller stillas i byggeprosessen.
- Når de 60 kablene, hver på 40 millimeter, er kommet på plass mellom buen og nedre del av stålkonstruksjon kan nybrua frigjøres fra gammelbrua og jekkes opp på sine permanente landkar. Disse er alle


































































































