Arkitektur N
24.06.2022
Mathilde Sprovin er kunsthistoriker, og har doktorgrad fra Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo.
Avhandlingen hennes fra 2017 handlet om Tegneskolen i Christiania, som hun fremstilte som en del av nasjonsbyggingen etter 1814. Det var gjennom dette forskningsarbeidet at hun bet seg merke i de mange kvinnelige elevene ved Tegneskolen. Nysgjerrigheten på disse kvinnene (som ellers glimrer med sitt fravær i «mainstream» arkitekturhistorie) har resultert i boken Kunstvæversker og Arkitekter. Kvinner i estetiske fag omkring 1900. Her møter vi en rekke kvinner som hadde det til felles at de var utdannet ved Tegneskolen og elever av den legendariske Herman Major Schirmer. Sprovin lar oss få innblikk i kunstnerskap, arbeidsfellesskap og vennskap - og ekteskap. For det siste betød jo selvfølgelig kroken på døren for veldig mange av kunstveverskene og arkitektene. Ikke sånn å forstå at det nødvendigvis var en tragedie for de det gjaldt. Sprovin reflekterer fint over den borgerlige kvinnerollen, hvor estetisk sans ble høyt verdsatt. Trolig var mange kvinner innforstått med at tegneskoleutdannelsen ikke skulle lede opp til noen selvstendig yrkeskarriere, men heller var å betrakte som del av danne
Gå til mediet