AddToAny

Lettdrevet turseiler

Hunter 33 har mye volum under dekk og er en stor 33-foter. Her er komfort og plass satt i høysetet, men likevel overrasket båten ved å være positivt lettdreven. Gunstig pris gjør den til et konkurransedyktig alternativ i sin størrelse.
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 13 år tilbake og funnet en test av Hunter 33. Testen var publisert i nummer 2-2006, og ble skrevet og utført av Morten Jensen.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Du merker det allerede når båten går for motor, at skroget til Hunter 33 er lettdrevent. Ved en marsjfart på 6 knop er det minimalt med bølger som blir produsert rundt skroget. 6 knop ble oppnådd ved 2000 o/min, og det ga svært behagelig gange med den 28 hk store motoren som stod i prøvebåten.

En 21 hk Yanmar er imidlertid standardvare under leideren.

Ved full pinne; 3500 o/min, gikk båten i hele 7,9 knop, noe som er godt over båtens teoretiske skrogfart.

Da vi passerte 6,5 knop begynte det både å brumme og vibrere under leideren, og det kom av at motorromsisolasjonen hadde flere lydbroer (manglende isolasjon) og at skottene eller lukene rundt fikk bevege seg og avgi lyd. Hadde produsenten brukt mer enn 3 cm isolasjon i motorrommet, hadde nok også lyden blitt bedre dempet. En del av vibrasjonene kan sannsynligvis tilskrives den tobladete, faste propellen som båten leveres med som standard. Motoren står for øvrig bak frem aktenom drevet for å spare plass.

Tar du en kikk over baugen vil du oppdage at skroglinjene er hule i forskipet, hvilket gjør at vannlinjen er ganske smal til tross for at skroget og romfølelsen under dekk gir inntrykk av et voluminøst forskip. Her har konstruktøren, Glenn Henderson, klart å «lure» inn litt mindre motstand enn hva man umiddelbart tror skroget har, og dette er nok noe av grunnen til at båten kjennes lettdreven.

At så også stemmer i praksis er seieren i Turklasse 4 i Færderseilasen i år et eksempel på.

LIKER IKKE Å BLI PINT

At du har et enormt godt overblikk, er noe av det første du oppdager når seilene er heist og kursen er satt. Årsaken er en usedvanlig høy bom og en høytskåren genua. Hunter 33 seiler balansert og rolig; jeg kunne godt slippe rattet uten at båten tok et egenrådig veivalg med en gang. En sannsynlig friksjon i styresystemet gjorde at rattet ga litt motstand når det ble dreid på, men selve styringen av båten var lett og presis.

Vinden presenterte seg med 4- 5 m/sek styrke under prøveseilasen; pyntelige forhold med andre ord. Ga jeg båten litt rom til å løpe, viste GPSen 5,8-5,9 knops fart på bidevind. Kryssvinkelen lå da på noen grader i underkant av 45.

Tok jeg den høyden jeg kunne få, sank farten til 5,2, 5,3 knop, noe som klart gir en indikasjon på at Hunter 33 er en båt som ikke liker å bli pint på bidevind.

Rormannens beste plass er å sitte på cockpitbenken. Å forsøke å ake seg opp på cockpitkarmen for å få bedre oversikt - hvilket man ikke trenger med båtens seilkonfigurasjon - er fåfengt, for der hindrer targabøylen deg i å sitte. Sitter du i le, ser du dessuten ikke Windexen.

Cockpiten er relativt bred (94 cm mellom benkene), noe som gjør at du ikke rekker ned til le benk for å få spenntak med føttene.

Pidestallen er rormannens redning i så måte, mens mannskapet nok savner en list eller kant på dørken å sette føttene mot. Bøylen over pidestallen var litt vinglete.

STORE SEIL KAN BLI STØRRE

Storseilskjøtet hales mellom bomnokken og targabøylen, men skjøtet går frem via masten og tilbake til cockpiten. Prøvebåten hadde løygang oppå targabøylen. Det er ikke standard, men med Hunter 33s store storseil er det utvilsomt en fordel.

Det skal en svært kraftig bomvang til for å gjøre tilsvarende j

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

God norsk seiling i den friske vinden Hermann Tomasgaard endte på 7. plass, men var bare seks poeng fra bronse sammenlagt, og tre poeng fra 4. plass i et tett felt der mange av verdens beste Laserseilere deltok.
SEILmagasinet 21.01.2020
Django tar opp kampen mot Dehler og har utviklet en enklere shorthandedbåt for havseilas.
SEILmagasinet 20.01.2020
Sail Melbourne er den største regattaen for OL klassene «Down under». Seks norske seilere har tatt turen.
SEILmagasinet 19.01.2020
Drage, eller kite er en effektiv måte å utnytte vinden. Nå kan du dra på tur med kite.
SEILmagasinet 18.01.2020
Saare Yachts har kjøpt formene til Hans Groops design fra 1967. Båten skiller seg ut på messen i Dusseldorf.
SEILmagasinet 17.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt