Det er under enhver manns verdighet å lese bruksanvisninger. En slik strategi lønner seg sjelden, men akkurat når det kommer til prøvekjøring av traktor, kan det være en brukbar inngang for å se om det er råd for «vanlige» folk å komme i gang uten hjelp. Vi har satt Deutz-Fahrs trinnløse minstemann på prøve, hvilket viste seg å være en svært lettbetjent traktor, med høyt utstyrsnivå og en rekke gjennomtenkte løsninger.
Høsten 2017 gjorde Deutz-Fahr sin trinnløse transmisjon tilgjengelig for den kompakte 6-serien, med effekt fra 120-140 hestekrefter. Vi fikk låne seriens minste modell 6120 av HCP over en hel uke, og fikk testa den i ulike typer arbeid. Deutz-Fahrs TTV-serie er framfor alt en stilig traktor, som krever lite opplæring for å komme i gang. Sjøl om traktoren har en avansert transmisjon og hydraulikk, er funksjonen til de ulike betjeningsorganene nokså åpenbar. Dessuten har SDF gjort seg flid med å lage en detaljert og lettfattelig instruksjonsbok.
Praktisk førermiljøFørerhytta på traktoren er en behagelig arbeidsplass, hvor en raskt finner seg til rette. Men som for alle traktorer med store dører, er det nokså tungt å lukke igjen døra om traktoren står i motbakke. Hovedstrømbryteren er plassert ved innsteget på venstre side av rattkonsollen, slik at en lett får øye på den når en entrer hytta. Kjørespaken PowerCom S på høyre armlene har de mest anvendte funksjonene samla i én og samme hendel. Med unntak av betjening av utvendige hydraulikkventiler er det sjelden en trenger å flytte hånda fra spaken under kjøring.
Kjørespaken har ved siden av justering for framdriftshasigheten, betjening for vendegiret, trepunkt og fire programmerbare knapper, hvor sjåføren selv kan bestemme funksjon. Konsollen spaken er festa i, inneholder kontrollorganer for kraftuttak, håndgass, cruisekontoll og to programmerbare knapper for fast motorturtall. Det eneste vi har å bemerke, er at konsollen gjerne kunne ha vært plassert fem centimeter fram og til høyre mot skjermen, da det er litt trangt om plassen til høyrearmen, hvis en kjører med begge henda på rattet. De øvrige funksjonene, som lasterspak, hydraulikkuttak, firehjulsdrift og innstilling av trepunkt, er samla på høyre skjerm. På venstre side av førersetet finnes kun håndbrekk og girspak for kraftuttaket.
Ordnung muss sein!Det kan diskuteres hvorvidt oransje, lys grønt, gult og marineblått harmonerer på kunstm