Bedre Skole
10.06.2016
I Drammen har man gitt skolene i oppdrag å bruke Lesson Study som læringsmodell for hvordan de kan lære av egen praksis. Lærere og lærerstudenter har samarbeidet om gjennomføringen av oppdraget. I Drammen har man gitt skolene i oppdrag å bruke Lesson Study som læringsmodell for hvordan de kan lære av egen praksis. Lærere og lærerstudenter har samarbeidet om gjennomføringen av oppdraget.
I denne artikkelen vil vi gi et innblikk i teori og metodevalg studenter og lærere brukte for å utvikle kjennskap til hva som skaper god undervisning og hva som kjennetegner klasseledelse og læringsaktiviteter som fremmer elevenes læring. Oppdraget var «Lær å lære av egen praksis» ved hjelp av Lesson Study som læringsmodell. I tillegg til alle skolene i Drammen bidro 110 lærerstudenter fra Campus Drammen, Høgskolen i Sørøst-Norge, som hadde dette som del av sin praksisoppgave. Målet var at alle skoler skulle gjennomføre Lesson Study-økter i løpet av skoleåret 2015/2016. Omfang og tempo var opp til hver enkelt skole.
Forskning peker på at forbedringen av undervisningen må skje der den drives - i klasserommet. Kravene til lærerens undervisningskvalitet er under press, og det stilles sterke krav til utvikling av skolens praksis for å øke prestasjoner og læringsutbytte for elevene. Å bruke mer tid på pedagogisk refleksjon rundt hvorfor og hvordan må styre hva og når. Skolens praktikere har kompetanse til å hente inn relevant kunnskap og data ut fra undervisningen, men det må knyttes til de elevene læringen skal skje hos, den lokale konteksten. Teoriene og grepene som framstilles videre i teksten, kan på enkelt vis implementeres i alle læringsteam som ønsker å videreutvikle egen samarbeidslæring i lærerteamet.
Hensikten med 5Lesson Studys Hensikten med å gjennomføre en «Lesson Study»-økt vil være å forske på aktiviteten som skjer i klasserommet, samle inn data ved å observere og intervjue elever, bearbeide data i lærerteamet for så å prøve ut nye grep for klasseundervisningen som teamet tror vil gi bedre effekt. Teamet leter etter hva som gir spesielt god læringseffekt og hva som «trigger» elevene mot egne læringsmål.
Å bruke systemiske metoder for å lære i klasserommet, er en del av læringsforskningen som omhandler utvikling av kunnskap om hva som bidrar til at læring skjer hos elevene. Denne kunnskapen gir deg som lærer viktige innspill for hvordan du kan tilrettelegge opplæringen og læringsmiljøet til en bestemt klasse eller elevgruppe.
• Når teamet skal velge hva de vil forske på, kan det være nyttig å kategorisere forskningsaktiviteten i læringsteamet fra sentrale forutsetninger for god læring1:
• Elever og lærere er orientert mot mål og progresjon i læringen • Elevene deltar aktivt i og forstår læringsprosesser • Elevene deltar i kommunikasjon og samarbeid • Elevene får utviklet dybdeforståelse og får hjelp til å forstå sammenhenger • Elevene får utfordringer som gjør at de strekker seg • Undervisningen er tilpasset elevenes ulike forkunnskaper • Læringsmiljøet tar hensyn til elevenes relasjoner, motivasjon og følelser
Å planlegge forskningsarbeidet Førs
Gå til medietForskning peker på at forbedringen av undervisningen må skje der den drives - i klasserommet. Kravene til lærerens undervisningskvalitet er under press, og det stilles sterke krav til utvikling av skolens praksis for å øke prestasjoner og læringsutbytte for elevene. Å bruke mer tid på pedagogisk refleksjon rundt hvorfor og hvordan må styre hva og når. Skolens praktikere har kompetanse til å hente inn relevant kunnskap og data ut fra undervisningen, men det må knyttes til de elevene læringen skal skje hos, den lokale konteksten. Teoriene og grepene som framstilles videre i teksten, kan på enkelt vis implementeres i alle læringsteam som ønsker å videreutvikle egen samarbeidslæring i lærerteamet.
Hensikten med 5Lesson Studys Hensikten med å gjennomføre en «Lesson Study»-økt vil være å forske på aktiviteten som skjer i klasserommet, samle inn data ved å observere og intervjue elever, bearbeide data i lærerteamet for så å prøve ut nye grep for klasseundervisningen som teamet tror vil gi bedre effekt. Teamet leter etter hva som gir spesielt god læringseffekt og hva som «trigger» elevene mot egne læringsmål.
Å bruke systemiske metoder for å lære i klasserommet, er en del av læringsforskningen som omhandler utvikling av kunnskap om hva som bidrar til at læring skjer hos elevene. Denne kunnskapen gir deg som lærer viktige innspill for hvordan du kan tilrettelegge opplæringen og læringsmiljøet til en bestemt klasse eller elevgruppe.
• Når teamet skal velge hva de vil forske på, kan det være nyttig å kategorisere forskningsaktiviteten i læringsteamet fra sentrale forutsetninger for god læring1:
• Elever og lærere er orientert mot mål og progresjon i læringen • Elevene deltar aktivt i og forstår læringsprosesser • Elevene deltar i kommunikasjon og samarbeid • Elevene får utviklet dybdeforståelse og får hjelp til å forstå sammenhenger • Elevene får utfordringer som gjør at de strekker seg • Undervisningen er tilpasset elevenes ulike forkunnskaper • Læringsmiljøet tar hensyn til elevenes relasjoner, motivasjon og følelser
Å planlegge forskningsarbeidet Førs