Første steg
26.05.2023
Et felles lekemanus skal hjelpe barn og voksne til å delta i leken i danske barnehager.
DANMARK
Med felles lekemanus får pedagogene i Børnehusene Kokkedal utenfor København øye på hvilke barn som er med i leken, og hvem som styrer den. De får samtidig verktøy til å hjelpe både barn og voksne til å delta i leken.
BARN HAR ULIK FANTASI
To toåringer sitter i en sandkasse. De lager kaker med sandformer og gir dem til en pedagog. «Hva er det i kaken?» spør pedagogen det ene barnet. Den er laget av både krem, nøttebunn og spiselige blomster, ifølge barnet. Det andre barnet får samme spørsmål og svarer at kaken inneholder sand og blader.
- Det er stor forskjell på barns fantasi og forestillingsevne. Noen av dem kjenner ikke til kodene som gir dem innpass i leken. Pedagogene kan hjelpe barn inn i leken, og i Kokkedal barnehager gjør de det ved å bruke felles lekemanus, forteller Kristina Avenstrup, som har vært med på å utvikle metoden. Hun er områdeleder for alle barnehagene i Kokkedal og forteller at lekemanus er et teoretisk begrep som lekeforskere har funnet frem til.
- Når barn leker, refererer de til en form for felles manus med tanke på roller og replikker. Metoden vi har utviklet, er et praktisk og pedagogisk rammeverk til de voksne, forteller Avenstrup.
LEKEN ER IKKE FRI FOR
Gå til medietMed felles lekemanus får pedagogene i Børnehusene Kokkedal utenfor København øye på hvilke barn som er med i leken, og hvem som styrer den. De får samtidig verktøy til å hjelpe både barn og voksne til å delta i leken.
BARN HAR ULIK FANTASI
To toåringer sitter i en sandkasse. De lager kaker med sandformer og gir dem til en pedagog. «Hva er det i kaken?» spør pedagogen det ene barnet. Den er laget av både krem, nøttebunn og spiselige blomster, ifølge barnet. Det andre barnet får samme spørsmål og svarer at kaken inneholder sand og blader.
- Det er stor forskjell på barns fantasi og forestillingsevne. Noen av dem kjenner ikke til kodene som gir dem innpass i leken. Pedagogene kan hjelpe barn inn i leken, og i Kokkedal barnehager gjør de det ved å bruke felles lekemanus, forteller Kristina Avenstrup, som har vært med på å utvikle metoden. Hun er områdeleder for alle barnehagene i Kokkedal og forteller at lekemanus er et teoretisk begrep som lekeforskere har funnet frem til.
- Når barn leker, refererer de til en form for felles manus med tanke på roller og replikker. Metoden vi har utviklet, er et praktisk og pedagogisk rammeverk til de voksne, forteller Avenstrup.
LEKEN ER IKKE FRI FOR