AddToAny

- Legg til rette for samtaler underveis i høytlesingen

- Legg til rette for samtaler underveis i høytlesingen
- Barna forhandler om mening, leker med mening og dikter fram ny mening i bildebøkene, sier Trine Solstad som har forsket på hvordan barn leser bildebøker i barnehagen.
Av: Silje Wiken Sandgrind

- Å lese skjønnlitteratur må ikke bli en tredemølle for å trene språk. Det bør først og fremst handle om å hjelpe barn til å få en god leseopplevelse. Hvis man ikke får gode leseopplevelser blir man ikke glad i å lese, og noe av koden for å utvikle et godt språk er nettopp å lese mye, sa førsteamanuensis Trine Solstad ved Institutt for språkfag ved Høgskolen i Sørøst-Norge, under sitt foredrag på Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger.

Hun har skrevet doktorgradsavhandling om hvordan barn leser bildebøker i barnehagen og presenterte funn fra denne under konferansen.

Studerte barnas samtaler

Solstad ønsket å finne svar på hvordan barns samtaler gir forståelse for deres meningsskaping under høytlesning av bildebøker.

- Jeg har et samhandlingsperspektiv så jeg har ikke interessert meg bare for hva ett og ett barn gjør, men hva de gjør sammen. Og om hva slags kvaliteter det har å være sammen om å lese og snakke sammen underveis, forteller hun.

Forskeren benyttet seg av videoobservasjoner av barn som deltar i høytlesning i barnehagen og har studert de samtalene som da utspilte seg spontant.

Barnehagelærere fra tre barnehager leste for små barnegrupper på inntil tre barn, og i alt 15 barn i alderen fire til fem år deltok i studien. Bildebøk

Les mer

Flere saker fra barnehage.no

Debatten har etter min mening blitt noe ensporet og preges av kategorifeil, skriver artikkelforfatteren.
barnehage.no 22.10.2019
PBL Mentor HMS har utviklet en helt ny og unik funksjon som gjør det enklere for både barnehagene og tilsynsmyndighetene å tilrettelegge og gjennomføre tilsyn.
barnehage.no 22.10.2019
- Regjeringen vil redusere tilskuddet til bemanningsnorm.
barnehage.no 21.10.2019
«Lav bemanning, sykdom i personalgruppen og varierende kunnskap om emosjonell utvikling hos sped- og småbarn, er nok en større trussel mot barnas psykiske helse enn bruken av time-out,» skriver artikkelforfatteren.
barnehage.no 21.10.2019
- Jeg undrer meg over om alle barna i Norges land får den hjelpen de trenger, når kortisolnivået stiger og politikerne ikke vil bevilge nok penger?
barnehage.no 18.10.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt