- Å lese skjønnlitteratur må ikke bli en tredemølle for å trene språk. Det bør først og fremst handle om å hjelpe barn til å få en god leseopplevelse. Hvis man ikke får gode leseopplevelser blir man ikke glad i å lese, og noe av koden for å utvikle et godt språk er nettopp å lese mye, sa førsteamanuensis Trine Solstad ved Institutt for språkfag ved Høgskolen i Sørøst-Norge, under sitt foredrag på Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger.
Hun har skrevet doktorgradsavhandling om hvordan barn leser bildebøker i barnehagen og presenterte funn fra denne under konferansen.
Studerte barnas samtaler
Solstad ønsket å finne svar på hvordan barns samtaler gir forståelse for deres meningsskaping under høytlesning av bildebøker.
- Jeg har et samhandlingsperspektiv så jeg har ikke interessert meg bare for hva ett og ett barn gjør, men hva de gjør sammen. Og om hva slags kvaliteter det har å være sammen om å lese og snakke sammen underveis, forteller hun.
Forskeren benyttet seg av videoobservasjoner av barn som deltar i høytlesning i barnehagen og har studert de samtalene som da utspilte seg spontant.
Barnehagelærere fra tre barnehager leste for små barnegrupper på inntil tre barn, og i alt 15 barn i alderen fire til fem år deltok i studien. Bildebøk