Bedre Skole
16.11.2018
Baard Johannessen og Torhild Skotheim (red.) Barn og unge i midten
Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unge Det er viktig med bøker som stiller spørsmål ved vår tilnærming til barn og unge i en krevende skolehverdag, bøker som drøfter hvilke faglige ressurser skolen bør sette inn rundt elever med komplekse utfordringer, og som legger ny og spennende forskning til grunn for sine analyser.
I denne vitenskapel Tidlig innsats
Å sette inn ressurser straks det avdekkes problemer, er av avgjørende betydning. Samtidig er forebyggende arbeid på flere fronter viktig. Dette er ikke noe nytt, men det er allikevel nyttig å bli minnet på det, fordi det i praksis ofte avsløres en «vent og se»-holdning når problemer avdekkes.
En tillitsfull relasjon mellom lærer, foreldre og elev er av stor betydning når elevens utfordringsbilde endres. Samtidig viser boken til undersøkelser som avslører at lærere ofte føler at de ikke klarer å se omfanget av, eller kompleksiteten i, psykiske problemer som eleven måtte få. De er usikre på hvem som da vil være de mest sentrale samarbeidspartnerne, og hvordan de skal få tak i disse. Men det er akkurat i en situasjon som dette at fragmentert og monofaglig innsats ikke vil fungere. Hvis læreren da skyver eleven over til helsesøster eller miljøarbeider, som igjen ser at dette muligens er en sak som må overlates til psykiatrien og barnevernet, går tiden, og eleven blir en kasteball mellom alle profesjonene. Men dersom skolen klarer å samle alle ressurspersonene for å utveksle kunnskap og erfaring om elevens situasjon samtidig, øker sjansen for at elevens problemer kan løses på en mye bedre og raskere måte.
Barn og unge i midten inneholder både kjent og ukjent kunnskap om de utfordringene alle som jobber med barn og unge møter. Bokas styrke er konkretiseringer gjennom case-studier, samtidig som den har et solid vitenskapelig fundament. Den kan også fungere som en nyttig oppslagsbok fordi den er inndelt i oversiktlige kapitler med tydelige undertitler. Og blant forfatterne finner vi folk med så vel politifaglig som pedagogisk bakgrunn, noe som i tillegg gir boka både tyngde og bredde. ige antologi samme språket. Derimot blir det gjerne både konflikter og misforståelser når ulike kulturer og utdanningsnivå møtes. Det er derfor avgjørende at både skole, barnevern og andre instanser har evne til å reflektere over egne synspunkt og erfaringer i møte med andres syn og vurderinger, både innenfor deres egen forståelseshorisont og deres fagfelt.
Kapittelet om barn og unge i det 21. århundre er særdeles interessant i denne sammenhengen. For hvem er dagens ungdom? Hvilken bakgrunn har de? Hva slags framtid ønsker de? Forfatterne legger tankene til modernitetsteoretikeren Anthony Giddens til grunn, og drøfter forholdet mellom individualitet og frihet på den ene siden - opp
Gå til medietI denne vitenskapel Tidlig innsats
Å sette inn ressurser straks det avdekkes problemer, er av avgjørende betydning. Samtidig er forebyggende arbeid på flere fronter viktig. Dette er ikke noe nytt, men det er allikevel nyttig å bli minnet på det, fordi det i praksis ofte avsløres en «vent og se»-holdning når problemer avdekkes.
En tillitsfull relasjon mellom lærer, foreldre og elev er av stor betydning når elevens utfordringsbilde endres. Samtidig viser boken til undersøkelser som avslører at lærere ofte føler at de ikke klarer å se omfanget av, eller kompleksiteten i, psykiske problemer som eleven måtte få. De er usikre på hvem som da vil være de mest sentrale samarbeidspartnerne, og hvordan de skal få tak i disse. Men det er akkurat i en situasjon som dette at fragmentert og monofaglig innsats ikke vil fungere. Hvis læreren da skyver eleven over til helsesøster eller miljøarbeider, som igjen ser at dette muligens er en sak som må overlates til psykiatrien og barnevernet, går tiden, og eleven blir en kasteball mellom alle profesjonene. Men dersom skolen klarer å samle alle ressurspersonene for å utveksle kunnskap og erfaring om elevens situasjon samtidig, øker sjansen for at elevens problemer kan løses på en mye bedre og raskere måte.
Barn og unge i midten inneholder både kjent og ukjent kunnskap om de utfordringene alle som jobber med barn og unge møter. Bokas styrke er konkretiseringer gjennom case-studier, samtidig som den har et solid vitenskapelig fundament. Den kan også fungere som en nyttig oppslagsbok fordi den er inndelt i oversiktlige kapitler med tydelige undertitler. Og blant forfatterne finner vi folk med så vel politifaglig som pedagogisk bakgrunn, noe som i tillegg gir boka både tyngde og bredde. ige antologi samme språket. Derimot blir det gjerne både konflikter og misforståelser når ulike kulturer og utdanningsnivå møtes. Det er derfor avgjørende at både skole, barnevern og andre instanser har evne til å reflektere over egne synspunkt og erfaringer i møte med andres syn og vurderinger, både innenfor deres egen forståelseshorisont og deres fagfelt.
Kapittelet om barn og unge i det 21. århundre er særdeles interessant i denne sammenhengen. For hvem er dagens ungdom? Hvilken bakgrunn har de? Hva slags framtid ønsker de? Forfatterne legger tankene til modernitetsteoretikeren Anthony Giddens til grunn, og drøfter forholdet mellom individualitet og frihet på den ene siden - opp