Bedre Skole
10.06.2016
Tine S. Prøitz har skrevet en meget aktuell bok. Den har tittelen «Læringsutbytte». Her i landet brukes nå begrepet læringsutbytte med stor selvfølgelighet. Slik har det ikke vært i mer enn ca. 10-15 år.
Boka forklarer, aktualiserer og diskuterer begrepet læringsutbytte på en nyansert måte.
Forvaltning Allerede i forordet slår forfatteren fast: «Av utviklingen i Norge følger det at læringsutbytte i hovedsak kan ansees som et utdanningspolitisk og forvaltningsmessig begrep. Begrepet har i mindre grad vært gjenstand for diskusjon i norsk pedagogisk faglitteratur «(side 10).
Her er hun nær ved å knytte spørsmålet om valg av begreper til interesseforskjeller mellom ulike aktører i skoledebatten. Hvis det i tillegg også er slik at lærere og skoleledere i sine samtaler og i sitt syn på egen praksis har overtatt politikernes og byråkratenes begreper om det å drive opplæring, er det grunn til å stoppe opp. Da kan en spørre hva denne språklige endringen fører til i klasserommene. Det er vanskelig å tenke seg at det ikke indir


































































































