Bedre Skole
10.03.2017
Metaforen «læringstrykk» kan lett gi assosiasjoner til et forenklet syn på læring, en slags forestilling om det tomme hodet som skal fylles med kunnskap.
Behovet for økt læringstrykk skulle i så fall bety at åpningene inn til i disse tomme hodene er så trange at lærdommen ikke flommer inn av seg selv - trykket må økes for å få inn lærestoffet.
Læringstrykk har blitt definert som forventninger til elevenes prestasjoner, støtte fra foreldre og lærernes forståelse av og evne til å implementere læreplaner. Alt dette er nødvendig for læring, men hvis vi skal holde oss til rørleggermetaforen, så er det vel en grense for hvor mye man kan øke trykket før det blir farlig? Et alternativ ti
Gå til medietLæringstrykk har blitt definert som forventninger til elevenes prestasjoner, støtte fra foreldre og lærernes forståelse av og evne til å implementere læreplaner. Alt dette er nødvendig for læring, men hvis vi skal holde oss til rørleggermetaforen, så er det vel en grense for hvor mye man kan øke trykket før det blir farlig? Et alternativ ti