VVS Aktuelt
12.06.2018
For rørleggere er det viktig å bruke tid på opplæring av lærlinger. Godt håndverk og yrkeskunnskap hever fagets status. Men samtidig opplever rørleggerne stadig større press på byggeplassen. Det viser doktorgraden til høgskolelektor Marit Lensjø ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning.
Lensjø har tatt utgangspunkt i lærlingenes læreprosess der de går fra å være elev, til å bli lærling og deretter håndverker. Ungdom har rett til tre års videregående opplæring. Deler av fag- og yrkesopplæringen foregår i privat sektor. Lærlinger i rørleggerfaget er ofte knyttet til opplæringskontor og bedrift. Læring og opplæring i bedrift er en del av den videregående utdanningen som vi i dag vet lite om.
Ansvarsfølelse
- Læring i bedrift forutsetter aktiv deltakelse fra lærlingen. Når lærlingene får ansvar for egne arbeidsoppgaver, blir resultatet viktig for dem. Ansvarsfølelsen gjør at de ivrer etter å lykkes, blant annet for å bli akseptert i fellesskapet og for å få større og mer selvstendige oppgaver. Mestringsfølelse utløser en tørst etter å oppleve mer mestring, sier Lensjø. Å bli rørlegger handler blant annet om å utvikle fysikk og fingerferdighet. Man skal både bære tunge rør og bruke tungt verktøy, samtidig som man skal lære ulike håndteknikker og trene seg på å bruke ulike materialer. Helt vesentlig er betydningen av å lære underliggende begrunnelser for hva, hvordan og hvorfor man gjør slik - og ikke sånn.
- Dette er tidkrevende prosesser, og det å få tid til å prøve seg og plundre med oppgaven uten at noen andre overtar, er viktig for lærlingene. På byggeplassen instruerer ofte de eldste rørleggerne, og lærlingene sosialiseres inn på byggeplassen, sier Lensjø
Samspill gir læring
Lensjø har fulgt rørleggerlærlinge
Gå til medietAnsvarsfølelse
- Læring i bedrift forutsetter aktiv deltakelse fra lærlingen. Når lærlingene får ansvar for egne arbeidsoppgaver, blir resultatet viktig for dem. Ansvarsfølelsen gjør at de ivrer etter å lykkes, blant annet for å bli akseptert i fellesskapet og for å få større og mer selvstendige oppgaver. Mestringsfølelse utløser en tørst etter å oppleve mer mestring, sier Lensjø. Å bli rørlegger handler blant annet om å utvikle fysikk og fingerferdighet. Man skal både bære tunge rør og bruke tungt verktøy, samtidig som man skal lære ulike håndteknikker og trene seg på å bruke ulike materialer. Helt vesentlig er betydningen av å lære underliggende begrunnelser for hva, hvordan og hvorfor man gjør slik - og ikke sånn.
- Dette er tidkrevende prosesser, og det å få tid til å prøve seg og plundre med oppgaven uten at noen andre overtar, er viktig for lærlingene. På byggeplassen instruerer ofte de eldste rørleggerne, og lærlingene sosialiseres inn på byggeplassen, sier Lensjø
Samspill gir læring
Lensjø har fulgt rørleggerlærlinge