I skolen
08.10.2016
Lærerutdanning er et hett, politisk diskusjonstema for tida. Særlig er det inntakskravene på lærerutdanninga som er omdiskutert. Debatten går mest på dette med karakterkravene.
Det har vært mindre fokus på hva en god lærer er og hva slags innhold lærerutdanninga skal ha.
Jeg er sjøl pensjonert etter 42 år i yrket. Av forskjellige grunner følte jeg meg sliten da jeg sluttet, men var ikke forberedt på at mine erfaringer og kunnskaper ikke lenger hadde noen verdi. I debatten omkring dette med lærerutdanning har det slått meg hvor liten interesse det er for å vite hvordan pensjonerte lærere med lang erfaring ser på dette. Dette innlegget er et forsøk på å gjøre debatten om lærerutdanninga litt mer erfaringsbasert.
Stenger døra for potensielle lærerstudenter
Kunnskapsministeren, som sjøl kommer fra en lærerfamilie, snakker om at læreryrket er vanskelig og at det må gjøres attraktivt. Samtidig stenger han dørene for stadig flere som gjerne vil bli lærere. Han, og ei lang rekke av tidligere statsråder, har i hvert fall ikke bidratt til å gjøre yrket attraktivt, snarere tvert i mot. Det har kommet stadig nye krav, mer kontroll og byråkratisering, mer detaljstyring, og relativt sett, mye mindre tid til undervisning og direkte arbeid med elevene. Forhandlingsansvaret er blitt flyttet fra Staten til kommun
Les opprinnelig artikkelJeg er sjøl pensjonert etter 42 år i yrket. Av forskjellige grunner følte jeg meg sliten da jeg sluttet, men var ikke forberedt på at mine erfaringer og kunnskaper ikke lenger hadde noen verdi. I debatten omkring dette med lærerutdanning har det slått meg hvor liten interesse det er for å vite hvordan pensjonerte lærere med lang erfaring ser på dette. Dette innlegget er et forsøk på å gjøre debatten om lærerutdanninga litt mer erfaringsbasert.
Stenger døra for potensielle lærerstudenter
Kunnskapsministeren, som sjøl kommer fra en lærerfamilie, snakker om at læreryrket er vanskelig og at det må gjøres attraktivt. Samtidig stenger han dørene for stadig flere som gjerne vil bli lærere. Han, og ei lang rekke av tidligere statsråder, har i hvert fall ikke bidratt til å gjøre yrket attraktivt, snarere tvert i mot. Det har kommet stadig nye krav, mer kontroll og byråkratisering, mer detaljstyring, og relativt sett, mye mindre tid til undervisning og direkte arbeid med elevene. Forhandlingsansvaret er blitt flyttet fra Staten til kommun