AddToAny

Lærerne underviser tradisjonelt selv om de mener andre metoder er bedre

Lærerne underviser tradisjonelt selv om de mener andre metoder er bedre
Tavla holder stand: Undervisning ved norske universiteter har fortsatt et tradisjonelt preg. Tirsdag morgen legges resultatene fram på et frokostseminar i regi av Nokut.
Undersøkelsen viser også at underviserne fortsatt ikke er overvettes fornøyd med studentenes innsats.

For første gang blir underviserne ved landets høyere læresteder spurt om hva de mener om kvaliteten i norsk høyere utdanning. Nokut har anvendt Studiebarometeret som mal for undersøkelsen, som legges fram i Oslo tirsdag morgen.

Studiebarometeret

Undersøkelsen er et pilotprosjekt utført i 2016. Det betyr at konseptet ikke kan anses som ferdig utviklet før piloten er analysert og design og enkeltspørsmål for en fullskala undersøkelse ligger klar, understrekes det i rapporten.

Mellomfornøyd med studentinnsats

Undervisnings- og arbeidsformene i høyere utdanning har fortsatt preg av å være tradisjonelle, står det å lese i Underviserundersøkelsen.

Rapportskriverne påpeker at lærersentrert undervisning, som forelesninger og seminarer, rapporteres å være mer brukt enn studentaktive arbeidsformer, selv om de studentaktive blir vurdert å gi best læring.

Noe synes å holde lærerne tilbake fra å bruke det de mener er de mest læringseffektive metodene, fortsetter rapporten: Tilbakemeldinger til studentene ses på som svært viktige for læring og rapporteres som mye brukt, men kanskje ikke i den grad som deres betydning for læringsprosessen skulle tilsi.

Lærerne oppfatter egen forskningskompetanse som svært viktig for egen undervisning. Det samme gjelder motsatt vei - at erfaringer fra undervisning er viktig for egen forskning.

Dette følges imidlertid ikke like godt opp i prak

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt