For første gang blir underviserne ved landets høyere læresteder spurt om hva de mener om kvaliteten i norsk høyere utdanning. Nokut har anvendt Studiebarometeret som mal for undersøkelsen, som legges fram i Oslo tirsdag morgen.
Studiebarometeret
Undersøkelsen er et pilotprosjekt utført i 2016. Det betyr at konseptet ikke kan anses som ferdig utviklet før piloten er analysert og design og enkeltspørsmål for en fullskala undersøkelse ligger klar, understrekes det i rapporten.
Mellomfornøyd med studentinnsats
Undervisnings- og arbeidsformene i høyere utdanning har fortsatt preg av å være tradisjonelle, står det å lese i Underviserundersøkelsen.
Rapportskriverne påpeker at lærersentrert undervisning, som forelesninger og seminarer, rapporteres å være mer brukt enn studentaktive arbeidsformer, selv om de studentaktive blir vurdert å gi best læring.
Noe synes å holde lærerne tilbake fra å bruke det de mener er de mest læringseffektive metodene, fortsetter rapporten: Tilbakemeldinger til studentene ses på som svært viktige for læring og rapporteres som mye brukt, men kanskje ikke i den grad som deres betydning for læringsprosessen skulle tilsi.
Lærerne oppfatter egen forskningskompetanse som svært viktig for egen undervisning. Det samme gjelder motsatt vei - at erfaringer fra undervisning er viktig for egen forskning.
Dette følges imidlertid ikke like godt opp i prak