Tar man hensyn til den nye lærernormen i grunnskolen vil underskuddet bli på rundt 5800 grunnskolelærere i 2040.
Over 10.000 ufaglærte eller mangler pedagogisk utdanning
7,6 prosent, eller 5.461 av lærerne som jobbet ved norske grunnskoler i 2017, hadde kun videregående utdanning eller lavere, viser andre tall fra SSB sin statistikkbank.
I tillegg viser de samme tallene at 5,9 prosent av lærerne hadde universitets- eller høyskoleutdanning på høyere og lavere nivå, men manglet pedagogisk utdanning. Til sammen utgjør dette nesten 9000 av de ca 75.000 som jobber i den norske grunnskolen i dag.
De to hovedårsakene til at SSB ser et et voksende underskudd på grunnskolelærere i barne- og ungdomsskolen fram mot 2040 er at færre velger å bli grunnskolelærer og ny lærernorm i grunnskolen.
Likevel dette er ikke nok. Tusenvis av norske skoleelever får undervisning av ukvalifiserte lærere. Steffen Handal Leder i Utdanningsforbundet
Rapporten har også sett på behovet for barnehagelærere, faglærere og andre lærere som lektorer og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og de med pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y).
- Beregningene