Onsdag denne uka skal styret ved universitetet vedta organiseringen på såkalt nivå 3, altså nivået under dekanene som lederfakultetene.
Det spekuleres også i om forslagene som nå ligger på styrebordet er en fordekt omkamp om ledelsen ved lærerutdanninga. På sist styremøte vedtok de at ledelsen av lærerutdanningen skulle foregåfra Nord-Trøndelag ogLevanger.
Alvorligbekymret
- Vi er faktisk alvorlig bekymret her nå, og opplever situasjonen som ganskedramatisk, sier førstelektor Nils Halse Kanestrømved lærerutdanninga i LevangertilKhrono.
Han ble sammen med flere kolleger intervjuet om saken i Trønder-Avisa mandag, under en overskrift om at de frykter rasering avlærerutdanninga.
Khrono har snakket med flere ansatte ved lærerutdanninga i Levanger og de er samstemte i sin bekymring. De er også sterkt kritiske til rektor Bjørn Olsen og mener at han ikke lytter til fagfolkenesine.
De sittende dekanene ved lærerutdanningen i Bodø og i Levanger har sammen foreslått en organisasjonsmodell basert på dagens, der man er organisert med en Barnehagelærerutdanning (BLU) og Grunnskolelærerutdanning (GLU) medsineansatte.
Rektor Bjørn Olsen har forkastet denne modellen, som også de fleste ansatte ønsker seg. I styrepapirene foreslår Olsen heller en modell der lærerutdanninga skal organiseres i det han kallerfaggrupper.
Ifølge styrepapirene foreslår Olsen en organisering med to visedekaner for henholdsvis GLU og BLU, samt ni faggrupper, han vil ikke kalle dem institutter,underdisse.
Fragmentering
- Vi ser at dette vil føre til en oppsplitting og fragmentering av lærerutdanninga som ikke er bra, mener Nils Halse Kanestrøm ogkollegaene.
Flere reagerer også på at det nå stilles krav til kompetanse som minimumførsteamanuensis og doktorgrad for å ledefaggruppene.
- Dette b