Første steg
10.10.2017
I Danmark er det krav om å gjøre barnehagebarna skoleklare. For pedagog Charlotte Dahl Søby er det viktigere å lære barna å være en god venn enn tall og bokstaver.
Åvære skoleklar handler om mer enn å kjenne igjen tall eller bokstavlydene. Det handler i mye større grad om hvordan barna skal oppføre seg i skolegården, ifølge 42-årige Charlotte Dahl Søby, som er pedagog i Arveprinsesse Carolines Børneasyl i Danmark. Det er en privat daginstitusjon i Aarhus.
- Vi har tro på at språket skal lekes frem. Vi presser det ikke ned over hodet på barna. Det er vanskeligere å lære hvordan du skal være en god venn, sier pedagogen.
ENDRET BARNESYN
Hverdagen i danske barnehager er langt fra den pedagogiske debatten som pågår i landet, der tester, læreplaner og tidlig skolestart er fremhevet som verktøy, som skal bidra til å få barna raskere
Gå til mediet- Vi har tro på at språket skal lekes frem. Vi presser det ikke ned over hodet på barna. Det er vanskeligere å lære hvordan du skal være en god venn, sier pedagogen.
ENDRET BARNESYN
Hverdagen i danske barnehager er langt fra den pedagogiske debatten som pågår i landet, der tester, læreplaner og tidlig skolestart er fremhevet som verktøy, som skal bidra til å få barna raskere


































































































