«Dere må () vise vilje til å ta jobben med å bygge et arbeidsmiljø og en fagkultur der hvilket kjønn du har er uvesentlig, bygge en struktur som gjør at jenter ikke bare ønsker seg til næringen, men ønsker å bli værende,» skriver Skinnarland med tydelig adresse både til meg og konsernledelsen hos de andre store entreprenørene som har økt mangfold på agendaen.
Kritikken er til dels berettiget, men de siste årene har bransjen gjort langt mer enn å holde festtaler og drive rekrutteringsarbeid uten substans.
Vi må sette konkrete mål
I en bransje med landets laveste kvinneandel, har både AF og flere andre entreprenørører erkjent at hvis vi skal være konkurransedyktige også i fremtiden, så må vi slutte å rekruttere talenter bare fra den ene halvdelen av befolkningen. Derfor har vi i AF satt konkrete mål, ikke bare å doble kvinneandelen, men også å sørge for at trivselen er like høy blant kvinner og menn.
Vi har i flere år jobbet med å rekruttere, utvikle og beholde flere kvinner, og bevisstgjøring om ubevisst diskriminering er en viktig del av dette arbeidet. Selv om vi tror vi er fordomsfrie, så er ingen kjønnsblinde. Vi har med oss kultur og erfaringer som gjør at vi behandler menn og kvinner ulikt. Det handler om ubevisste kommentarer og handlinger som står i veien for lik trivsel, trygghet og like