Første steg
09.10.2020
Med videofilm og en projektor ble farger i vann, leirskulpturer og plastelinaballer til spennende digital kunst.
Hvis den digitale kompetansen til barnehagelærere og barnehagebarn innenfor kunstfagene skal styrkes, blir det viktig å gi barnehagelærerstudenter erfaring med skapende og kreativ bruk av digitale medier i utdanningen. Dette var utgangspunktet for forskningsprosjektet Digitale muligheter i kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, som er gjennomført ved Fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder. Artikkelen er ment som en inspirasjon til barnehagelærere som ønsker å undersøke digitale muligheter i kunstfagene, og da spesielt de estetiske dimensjoner.
KRAV OM DIGITAL PEDAGOGIKK
Nettbrett, smarttelefon, PC og annet IKT-verktøy er blitt en selvfølgelig del av barns hverdag. Ifølge rammeplanen skal digital teknologi inn i barnehagens pedagogiske arbeid. «Barnehagen skal bruke ulikt materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk i arbeidet med fagområdene. (...) Personalet skal også legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.» (KD, 2017, s. 45-47) Ifølge de nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanning skal digitale verktøy inngå og fremme studentenes profesjonsfaglige kompetanse. Og vi som underviser i kunstfagene i barnehagelærerutdanningen, blir utfordret til å gi plass til digitale uttrykksformer.
LITE DIGITAL KUNST
I vårt forskningsprosjekt ønsket vi å kartlegge hvordan digitale verktøy praktiseres i kunstfagene, både i barnehagene og i barnehagelærerutdanningen. Våre tidligere erfaringer tilsier at digitale verktøy i liten grad brukes kreativt og skapende i barnehagelærerutdanningen og i praksisbarnehagene i Agder. Faglærere i kunstfagene konsentrerer seg om det analoge i sin undervisning. Man ønsker å gi studentene førstehåndserfaringer gjennom utforskning av teknikker, kunstneriske virkemidler, materialer, utstyr og instrumenter relatert til ba
Gå til medietKRAV OM DIGITAL PEDAGOGIKK
Nettbrett, smarttelefon, PC og annet IKT-verktøy er blitt en selvfølgelig del av barns hverdag. Ifølge rammeplanen skal digital teknologi inn i barnehagens pedagogiske arbeid. «Barnehagen skal bruke ulikt materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk i arbeidet med fagområdene. (...) Personalet skal også legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.» (KD, 2017, s. 45-47) Ifølge de nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanning skal digitale verktøy inngå og fremme studentenes profesjonsfaglige kompetanse. Og vi som underviser i kunstfagene i barnehagelærerutdanningen, blir utfordret til å gi plass til digitale uttrykksformer.
LITE DIGITAL KUNST
I vårt forskningsprosjekt ønsket vi å kartlegge hvordan digitale verktøy praktiseres i kunstfagene, både i barnehagene og i barnehagelærerutdanningen. Våre tidligere erfaringer tilsier at digitale verktøy i liten grad brukes kreativt og skapende i barnehagelærerutdanningen og i praksisbarnehagene i Agder. Faglærere i kunstfagene konsentrerer seg om det analoge i sin undervisning. Man ønsker å gi studentene førstehåndserfaringer gjennom utforskning av teknikker, kunstneriske virkemidler, materialer, utstyr og instrumenter relatert til ba