Første steg
31.05.2017
For å få en personalgruppe som fungerer som et team er det viktig å avklare forventninger til hverandre.
En barnehage skal være en lærende organisasjon som er i stadig utvikling for å ruste seg til å møte nye krav og utfordringer i takt med utviklingen. Dette fastslår Rammeplanen (2011:21-22) Det er også, ifølge rammeplanen, styrer og pedagogisk leders ansvar å sørge for at personalet veiledes slik at det råder en felles forståelse for barnehagens ansvar og oppgaver.
LÆRENDE ORGANISASJON
Furu og Granholt (2007:83) mener at rammeplanen således skal tolkes dit at styrer og pedagogisk leder må sørge for at hele personalet inkluderes i de faglige prosessene som skal gjøre barnehagen til det rammeplanen mener den skal være: en lærende organisasjon. Senge (1990, her i Wadel 2008:12) definerer en lærende organisasjon slik: «Lærende organisasjoner er organisasjoner der folk kontinuerlig utvider sin kapasitet til å skape resultat de virkelig ønsker, der nye og ekspansive tankemønster blir fostret, der kollektive fremtidshåp finner frihet og der folk kontinuerlig lærer å lære i lag». Denne artikkelen vil belyse hvordan man som pedagogisk leder kan skape et miljø der man lærer å lære i lag, for så å lære i lag, og der man samarbeider om å være en lærende organisasjon.
Gå til medietLÆRENDE ORGANISASJON
Furu og Granholt (2007:83) mener at rammeplanen således skal tolkes dit at styrer og pedagogisk leder må sørge for at hele personalet inkluderes i de faglige prosessene som skal gjøre barnehagen til det rammeplanen mener den skal være: en lærende organisasjon. Senge (1990, her i Wadel 2008:12) definerer en lærende organisasjon slik: «Lærende organisasjoner er organisasjoner der folk kontinuerlig utvider sin kapasitet til å skape resultat de virkelig ønsker, der nye og ekspansive tankemønster blir fostret, der kollektive fremtidshåp finner frihet og der folk kontinuerlig lærer å lære i lag». Denne artikkelen vil belyse hvordan man som pedagogisk leder kan skape et miljø der man lærer å lære i lag, for så å lære i lag, og der man samarbeider om å være en lærende organisasjon.