AddToAny

Kunstarkitekten

Vilhelm Christensen mener arkitektbransjen er konsensuspreget og homogen. Selv har han funnet større frihet i sitt arbeid med kunstnere og kunstinstitusjoner.
Midt på 2000-tallet flyttet Vilhelm Christensen (34) til Los Angeles. Han skulle begynne på SCI-Arc, en kjent uavhengig arkitektskole. På den amerikanske vestkysten møtte han en helt annen arkitektkultur enn den han kjente fra Norge. Han fikk lærere som var kunstnere eller arbeidet i Hollywood-systemet, og så mulighetene som ligger i å jobbe på tvers av de tradisjonelle faggrensene, en oppdagelse som skulle komme til å bli viktig for nordmannens fremtidige praksis.

- Jeg hadde gått tre år på AHO og tenkt at «nå skjønner jeg greia», sier Christensen.

Han sitter i et høyt, nakent rom opplyst utenfra, gjennom store vinduer med grønt foran, i en industribygning fra etterkrigsårene på Ensjø. Christensen flyttet enmannspraksisen sin inn hit for et par uker siden. En Mac på en liten pult, noen abstrakte digitale skisser på veggen og tre detaljerte modeller på et større bord midt i rommet forteller at en arkitekt arbeider her. Alle modellene er kunstprosjekter: «Exit!», en utstilling om Munchmuseets historie som vises på institusjonen nå, en av åpningsutstillingene i det nye Munchmuseet og et forslag til et offentlig kunstprosjekt Christensen har laget sammen med kunstneren Solveig Lønseth.

- Så kom jeg dit, hvor det var en helt annen kultur. Helt motsatt, egentlig, fortsetter han om SCI-Arc, skolen som ifølge Christensen ble grunnlagt av hippiearkitekter, alltid har arbeidet veldig eksperimentelt og er like mye en kunst- som en arkitekturskole.

- Modernisme var et skjellsord. Det var så fritt. Vi laget voksskulpturer, og jeg var opptatt av at de måtte få en funksjon, for det var jeg opplært til. Men der skulle de bare være form. Man jobbet med form for formens skyld. Da opplevde jeg det som ukritisk. Nå tenker jeg at det var viktig å lære at det er flere verdener.

I Los Angeles oppdaget han også arkitekturen som ble utgangspunktet for diplomoppgaven han leverte da han kom hjem til Oslo: de store, fargesprakende kinoene langs Hollywood Boulevard.

- Jeg jobbet med forholdet mellom film og arkitektur og opplevelsen av film og rom.

Christensen skapte et filmsenter som skulle ligge ved siden av de berømte L.A.-kinoene. Han laget en stor modell og en film som ble vist på galleriet til AHO.

- Det var fremtidens kino.

Inn i kunstverdenen

Et tiår senere er det stadig film og billedkunst som inspirerer Christensen i arbeidet. Film er jo også romlig, som han bemerker, og filmene er fortellinger, en form som har relevans for kunstutstillinger, nok et medium som handler om historiefortelling. Etter at Christensen og Johanne Borthne for et par år siden la ned Superunion, kontoret de hadde drevet sam- men siden 2011, har Christensen arbeidet alene - og i all hovedsak for kunstverdenen.

- For min del er det veldig naturlig å jobbe med kunst, sier han.

- Jeg ser ikke et så stort skille mellom kunst og arkitektur som det som konstrueres i akademia, der rollene er veldig adskilt. Min praksis er mer overlappende. Noe

Les mer

Flere saker fra Arkitektnytt

Torsdag 9. mars vil takbaren på Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo fylles for å markere en milepæl for norske arkitekturblader. Da feires sammenslåingen av Arkitektur-N og Arkitektnytt til papirmagasinet og nettstedet Arkitektur.
Arkitektnytt 02.03.2023
The Plus, Hasle Tre og Sophie Radich skole nominert til Årets Trebyggeri 2022.
Arkitektnytt 02.03.2023
Ja, jeg er «modernist» - hvis det er den rette betegnelsen for en som lar seg begeistre av god moderne design og arkitektur, skriver arkitekt Kim Skaara.
Arkitektnytt 01.03.2023
Innen 31. mars kan man nominere prosjekter til OAFs arkitekturpris 2023.
Arkitektnytt 01.03.2023
Skal Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) favne flere, må styret arbeide med å utvikle en organisasjonskultur som appellerer mer til unge medlemmer.
Arkitektnytt 28.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt